Translate

Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013



 

Σύμφωνα με το ΑΕΠ ανά κάτοικο η λίστα με τις 10 πιο πλούσιες χώρες του κόσμου, όπως αναφέρει το K-mag.gr, έχει ως εξής:
1) Κατάρ: Κατά κεφαλήν εισόδημα 67.700 ευρώ
2) Λουξεμβούργο: Κατά κεφαλήν εισόδημα 66.400 ευρώ
3) Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα: Κατά κεφαλήν εισόδημα 42.800 ευρώ
4) Νορβηγία: Κατά κεφαλήν εισόδημα εισόδημα 42.200 ευρώ
5) Σιγκαπούρη: Κατά κεφαλήν εισόδημα 42.000 ευρώ
6) ΗΠΑ: Κατά κεφαλήν εισόδημα 34.900 ευρώ
7) Ελβετία: Κατά κεφαλήν εισόδημα 34.400 ευρώ
8) Ολλανδία: Κατά κεφαλήν εισόδημα 31.450 ευρώ
9) Ιρλανδία: Κατά κεφαλήν εισόδημα 29.600 ευρώ
10) Αυστρία: Κατά κεφαλήν εισόδημα 29.400 ευρώ

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

27 τρόποι με τους οποίους ο εγκέφαλός μας διαστρεβλώνει την πραγματικότητα

Posted: Οκτωβρίου 12, 2013 in αποσπάσματα από βιβλία
Ετικέτες:, , , , ,
0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Η γνώση που συγκεντρώνουμε από τις επιστημονικές μελέτες εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πως ερμηνεύουμε τα στοιχεία. Οι ερμηνείες, όμως, υπακούν στους ίδιους κανόνες που διέπουν τις αντιλήψεις μας για την πραγματικότητα. Είναι γεμάτες παραδοχές, γενικεύσεις, παραλείψεις και λάθη. Στις κοινωνικές επιστήμες, αυτά τα λάθη αποκαλούνται γνωστικές προκαταλήψεις. Αυτές οι προκαταλήψεις είναι ενσωματωμένες τόσο στους αντιληπτικούς και τους συναισθηματικούς μηχανισμούς του εγκεφάλου όσο και στους γνωστικούς. Μέχρι να φτάσει η αντιληπτική πληροφορία στη συνείδηση, το άτομο έχει προλάβει να την μετατρέψει σε κάτι καινούργιο και μοναδικό. Αυτή η ανακατασκευή της πραγματικότητας αποτελεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζουμε τα πιστεύω μας για τον κόσμο.
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των πιστεύω μας παίζει επίσης η λογική, η ορθή σκέψη και η κοινωνική συναίνεση. Οι παράγοντες αυτοί επηρεάζουν και τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε τον κόσμο. Αν εντοπίσουμε αυτές τις προκαταλήψεις, μπορούμε να γίνουμε πιο πιστοί. Τα τελευταία 50 χρόνια, ερευνητές, επιστήμονες, ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι ταυτοποίησαν εκατοντάδες γνωστικές, κοινωνικές και συμπεριφορικές διαδικασίες, αλλά και διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Παρακάτω, συγκέντρωσα 27 προκαταλήψεις τις οποίες θεωρώ απαραίτητες για την αξιολόγηση των αντιλήψεών μας και των πιστεύω μας για τον κόσμο.
Η προκατάληψη της οικογένειας. Όλοι μας έχουμε την προδιάθεση να πιστεύουμε αυτόματα τις πληροφορίες που μας παρέχουν μέλη της οικογένειάς μας και στενοί φίλοι. Από τότε που γεννιόμαστε, ο εγκέφαλός μας βασίζεται σε αυτά τα άτομα, γι’ αυτό και τείνουμε να αποδεχόμαστε τον κόσμο χωρίς να ελέγχουμε τα γεγονότα.
Η προκατάληψη της εξουσίας. Τείνουμε να πιστεύουμε ανθρώπους που κατέχουν θέσεις ισχύος και γοήτρου. Τους θεωρούμε πιο αξιόπιστους, χωρίς να ελέγχουμε τις πηγές τους.
Η προκατάληψη της γοητείας. Θεωρούμε πιο αξιόπιστους τους πιο ψηλούς και γοητευτικούς ανθρώπους, επειδή ο εγκέφαλός μας έλκεται από αυτό που τον ευχαριστεί αισθητικά. Οι πιο ευπαρουσίαστοι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να μας πείσουν.
Η προκατάληψη της επιβεβαίωσης. Έχουμε την τάση να δίνουμε έμφαση σε πληροφορίες που στηρίζουν τα πιστεύω μας, ενώ υποσυνείδητα αγνοούμε ή απορρίπτουμε πληροφορίες που τα αντικρούουν. Από τη στιγμή που τα πιστεύω μας έχουν ενσωματωθεί στο νευρικό μας κύκλωμα, στοιχεία που αντιτίθεται σε αυτά δεν μπορούν πολλές φορές να εισβάλλουν στις υπάρχουσες διαδικασίες του εγκεφάλου.
Η προκατάληψη της αυτοεξυπηρέτησης. Σε συνδυασμό με την προκατάληψη της επιβεβαίωσης, εμφανίζουμε επίσης την τάση να συντηρούμε πεποιθήσεις που ευνοούν τα προσωπικά μας συμφέροντα και τους προσωπικούς μας στόχους.
Η προκατάληψη της ομάδας. Υποσυνείδητα, υιοθετούμε ευνοϊκή μεταχείριση για τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μας και σπάνια αμφισβητούμε τα πιστεύω τους, επειδή ο εγκέφαλός μας είναι έτσι κατασκευασμένος, ώστε να αναζητά τη συμφωνία με τους γύρω του.
Η προκατάληψη για άτομα εκτός ομάδας. Γενικά, απορρίπτουμε ή υποτιμούμε τα πιστεύω ανθρώπων που δεν ανήκουν στην ομάδα μας, κυρίως όταν οι πεποιθήσεις τους διαφέρουν αισθητά από τις δικές μας. Επιπλέον, έχουμε τη βιολογική προδιάθεση να αναστατωνόμαστε όταν ερχόμαστε σε επαφή με ανθρώπους διαφορετικού εθνοτικού και πολιτιστικού υποβάθρου – έστω κι αν είναι μέλη της ομάδας μας.
Η προκατάληψη της κοινωνικής συναίνεσης. Όσο περισσότερο οι άλλοι συμφωνούν μαζί μας, τόσο περισσότερο πιστεύουμε ότι οι πεποιθήσεις μας είναι αληθινές. Αντίθετα, όσο περισσότερο διαφωνούν οι άλλοι μαζί μας, τόσο πιθανότερο είναι να καταπιέσουμε και να αμφισβητήσουμε τα ίδια μας τα πιστεύω – ακόμα κι όταν είναι σωστά.
Η προκατάληψη του πλήθους. Αυτή η προκατάληψη αντικατοπτρίζει την τάση μας να υιοθετούμε το σύστημα πεποιθήσεων της ομάδας στην οποία ανήκουμε. Όσο περισσότεροι άνθρωποι μας περιβάλλουν, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να τροποποιήσουμε τα πιστεύω μας για να ταιριάζουν με τα δικά τους.
Η προκατάληψη της προβολής. Συχνά υποθέτουμε, χωρίς να το επαληθεύουμε, ότι τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας μας έχουν παρόμοια πιστεύω, παρόμοιες ηθικές αξίες και βλέπουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια μας. Η CIA περιγράφει αυτή την προκατάληψη ως τη νοοτροπία “όλοι σκέφτονται όπως εμείς” και τη θεωρεί μια από τις πιο επικίνδυνες – επειδή οι διαφορετικοί πολιτισμοί και οι διαφορετικοί τύποι ανθρώπων (όπως οι τρομοκράτες) δεν σκέφτονται όπως εμείς.
Η προκατάληψη της προσμονής. Όταν ψάχνουμε για πληροφορίες, ή όταν κάνουμε κάποια έρευνα, έχουμε την τάση να “ανακαλύπτουμε” αυτό ακριβώς που ψάχνουμε. Στην ιατρική, οι διπλά τυφλές μελέτες έχουν σκοπό να εξαλείψουν αυτή τη διαβρωτική προκατάληψη.
Η προκατάληψη των “μαγικών αριθμών”. Οι αριθμοί επηρεάζουν τα πιστεύω μας εξαιτίας των ισχυρών ποσοτικών λειτουργιών του εγκεφάλου. Όσο πιο μεγάλος και υποβλητικός είναι ένας αριθμός, τόσο μεγαλύτερη είναι και η συναισθηματική του αντίδραση. Κι αυτή με τη σειρά της ενδυναμώνει την εμπιστοσύνη μας στην πληροφορία που προσδιορίζεται ποσοτικά.
Η προκατάληψη της πιθανότητας. Μας αρέσει να πιστεύουμε ότι είμαστε πιο τυχεροί από τους άλλους και ότι μπορούμε να καταπολεμήσουμε τις ανισότητες (άτομα με κατάθλιψη τείνουν να πιστεύουν το αντίθετο). Αυτή η αισιοδοξία είναι επίσης γνωστή ως η προκατάληψη του τζογαδόρου. Αν στρίψεις ένα νόμισμα, και φέρεις κορώνα 9 φορές στη σειρά, οι περισσότεροι άνθρωποι θα στοιχηματίσουν πολλά λεφτά ότι την επόμενη φορά θα είναι γράμματα. Φυσικά, οι πιθανότητες παραμένουν ίδιες κάθε φορά που στρίβεις ένα νόμισμα: πάντα υπάρχουν 50 τοις εκατό πιθανότητες να φέρεις γράμματα. Επίσης, όλοι κουβαλάμε “μαγικές” προκαταλήψεις από την παιδική μας ηλικία. Έτσι, πολλοί ενήλικες, κυρίως οι τζογαδόροι, έχουν πάνω τους διάφορα φυλαχτά (ένα τετράφυλλο τριφύλλι, ένα λαγοπόδαρο, ένα νόμισμα) που υποτίθεται ότι τους φέρνουν τύχη.
Η προκατάληψη της αιτίας-αποτελέσματος. Ο εγκέφαλός μας έχει την προδιάθεση να κάνει συνειρμούς ανάμεσα σε δύο γεγονότα, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ τους. Αν πιεις κάποιο βότανο και σου περάσει το κρυολόγημα, τότε αποδίδεις την ανάρρωσή σου στο βότανο αυτό, έστω κι αν σε αυτό συνέβαλαν στην πραγματικότητα δεκάδες άλλοι άσχετοι παράγοντες.
Η προκατάληψη της ευχαρίστησης. Τείνουμε να πιστεύουμε ότι οι ευχάριστες εμπειρίες αντικατοπτρίζουν μεγαλύτερες αλήθειες απ’ ό,τι οι δυσάρεστες εμπειρίες. Εν μέρει επειδή τα κέντρα ευχαρίστησης του εγκεφάλου βοηθούν στον έλεγχο της δύναμης των αντιλήψεων, των αναμνήσεων και των σκέψεων.
Η προκατάληψη της προσωποποίησης. Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση στο να δίνουμε αρετές έμψυχων όντων σε άψυχα αντικείμενα. Επίσης. συνηθίζουμε να δίνουμε ανθρώπινη μορφή ή μορφή ζώου σε αφηρημένα ερεθίσματα (σκιές, συγκεχυμένους θορύβους, κ.λπ.). Αυτή η αντιληπτική και γνωστική λειτουργία πυροδοτεί διάφορες δεισιδαιμονίες.
Η προκατάληψη της αντίληψης. Ο εγκέφαλός μας υποθέτει αυτόματα ότι οι αντιλήψεις και τα πιστεύω μας αντιπροσωπεύουν αντικειμενικές αλήθειες για τον εαυτό μας και τον κόσμο. Εξ ου και η έκφραση “Αν δεν το δω, δεν το πιστεύω”.
Η  προκατάληψη της επιμονής. Όταν πιστεύουμε σε κάτι, επιμένουμε ότι είναι αληθινό, ακόμη κι όταν έχουμε στη διάθεσή μας στοιχεία που λένε το αντίθετο. Και όσο περισσότερο συντηρούμε ορισμένες πεποιθήσεις, τόσο πιο βαθιά εντυπώνονται στο νευρικό μας κύκλωμα.
Η προκατάληψη της ψευδούς μνήμης. Ο εγκέφαλός μας τείνει να συγκρατεί για περισσότερο χρονικό διάστημα ψευδείς απ’ ότι αληθείς μνήμες. Επίσης, είναι εύκολο να εμφυτεύσεις ψευδείς μνήμες σε άλλους όταν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες και οι πληροφορίες είναι αληθοφανείς.
Η προκατάληψη της θετικής μνήμης. Όταν αναπολούμε το παρελθόν, τείνουμε να ωραιοποιούμε τα γεγονότα και να τους δίνουμε μια πιο θετική δύναμη από την πραγματική.
Η προκατάληψη της λογικής. Έχουμε την τάση να πιστεύουμε επιχειρήματα που μας φαίνονται πιο λογικά. Επίσης, συνηθίζουμε να αγνοούμε πληροφορίες που δεν μας φαίνεται ότι βγάζουν νόημα. Όπως έχει πει ο Γουίλιαμ Τζέημς: “Κατά κανόνα, δεν πιστεύουμε τα γεγονότα και τις θεωρίες που φαίνονται άχρηστες”.
Η προκατάληψη της πειθούς. Όταν διαφωνούμε για κάποιο θέμα, πιστεύουμε συνήθως εκείνον που έχει πιο δραματικά και συναισθηματικά επιχειρήματα για μια άποψη. Ο εγκέφαλός μας τείνει να συντονίζεται με τους καλούς ομιλητές, με αποτέλεσμα αν κινδυνεύουμε να πιαστούμε αιχμάλωτοι των συναισθημάτων και των πεποιθήσεών τους.
Η προκατάληψη του πρώτου. Δίνουμε περισσότερο βάρος και θυμόμαστε πιο εύκολα ονόματα και πληροφορίες που αναγράφονται πρώτα σε μια λίστα.
Η προκατάληψη της αβεβαιότητας. Ο εγκέφαλός μας δεν συμπαθεί την αβεβαιότητα και την αοριστία. Γι’ αυτό, από το να μην είμαστε σίγουροι, προτιμάμε είτε να πιστεύουμε είτε να μην πιστεύουμε.
Η προκατάληψη των συναισθημάτων. Τα δυνατά συναισθήματα συνήθως παρεμποδίζουν τη λογική και την ορθή κρίση. Ο θυμός έχει την τάση να μας δημιουργεί την πεποίθηση ότι έχουμε δίκιο και το σωστό με το μέρος μας. Η αγωνία υπονομεύει αυτήν ακριβώς την πεποίθηση, ενώ η κατάθλιψη επισκιάζει τις αισιόδοξες πεποιθήσεις.
Η προκατάληψη της δημοσιότητας. Οι εκδότες βιβλίων, εφημερίδων και περιοδικών προτιμούν να εκδίδουν έργα με αίσιο τέλος, ενώ απορρίπτουν έργα με αρνητική έκβαση. Έτσι, μια έρευνα που δεν έχει επίδραση στον κόσμο έχει λιγότερες πιθανότητες να δημοσιευθεί σε σχέση με ένα εύρημα με θετικά αποτελέσματα. Μια άλλη διάσταση αυτής της προκατάληψης είναι η τάση των αναγνωστών να θεωρούν αυτόματα αλήθεια ό,τι δημοσιεύεται, ακόμη κι αν αποτελεί δημοσίευμα του κίτρινου τύπου.
Η προκατάληψη του τυφλού σημείου. Τελευταία, αλλά πολύ σημαντική, είναι η προκατάληψη που οι επιστήμονες αποκαλούν “προκατάληψη του τυφλού σημείου”. Οι περισσότεροι άνθρωποι αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν πόσες γνωστικές προκαταλήψεις έχουν στην πραγματικότητα ή πόσο συχνά πέφτουν θύμα αυτών τους των προκαταλήψεων. Οι διαφημιστές και οι πολιτικοί έχουν πλήρη επίγνωση αυτών των τυφλών σημείων και στοχεύουν επίτηδες στις δικές μας προκαταλήψεις για να πουλήσουν τα προϊόντα ή τις ιδέες τους. Ως ένα βαθμό, όλοι μας χειραγωγούμε τους άλλους προκειμένου να τους πείσουμε να ενστερνιστούν τα δικά μας πιστεύω. Το κάνουν οι γονείς με τα παιδιά τους, οι δάσκαλοι με τους μαθητές τους, οι ερευνητές με τους συναδέλφους τους, οι εραστές μεταξύ τους. Δυστυχώς, συχνά το κάνουμε χωρίς να συνειδητοποιούμε τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του άλλου.
Από το βιβλίο “Γιατί Πιστεύουμε”Άντριου Νιούμπεργκ και Μ.Ρ. Γουόλντμαν, εκδόσεις ΑΒΓΟ και ο αγγλικός τίτλος: “Why We Believe What We Believe: Uncovering Our Biological Need for Meaning, Spirituality, and Truth”
 
psycheandlife2: Να συμπληρώσω την προκατάληψη της άσπρης μπλούζας* όπου ο ασθενής ακούει τυφλά και άκριτα διαγνώσεις και αγωγές θεραπείας που του παρέχει ο ειδικός, πολλές φορές αγνοώντας ή παραμελώντας τη δική του εμπειρία στον πόνο και στην ασθένεια του. Θα ανεβάσω σύντομα ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον άρθρο που αναφέρεται στην αίσθηση της υγείας και της ασθένειας. Όπως λέει ο συγγραφέας: “Υπάρχει μια άβυσσος ανάμεσα στο σώμα που μελετά η επιστήμη ως ένα από τα πολλά αντικείμενα της έρευνάς της και το σώμα όπως βιώνεται ως συγκεκριμένη προσωπική εμπειρία”.
*όπως λέμε “το σύνδρομο της άσπρης μπλούζας”, το σύνδρομο αυτό της περιστασιακής ανόδου της αρτηριακής πίεσης κατά την ιατρική εξέταση.
…και πιθανά να υπάρχουν και πολλές άλλες που δεν θυμόμαστε ή δεν έχουμε ακόμα αντιληφθεί… και ίσως συμπληρώσω ή συμπληρώσετε.
 http://psycheandlife2.wordpress.com/2013/10/12/27-%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CE%AD%CF%86%CE%B1%CE%BBo%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%B2%CE%BB%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CE%B9-%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BC/

Η φθηνή ενέργεια μοχλός ανάπτυξης για τη χώρα Πηγή:www.capital.gr

Γράφει ο Αντώνης Κοντολέων
Η κυβέρνηση εδώ και 9 μήνες αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του υψηλού κόστους ενέργειας  που έχει πλήξει την διεθνή ανταγωνιστικότητα των μεταποιητικών επιχειρήσεων. Το υψηλό κόστος ενέργειας  δεν πρόεκυψε από την μια μέρα στην άλλη. Ήταν αποτέλεσμα συγκεκριμένης πολιτικής που σχεδιάστηκε και αποφασίστηκε   εδώ και 10 χρόνια χωρίς να ληφθεί υπόψη η ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής Οικονομίας.
Η πολιτική αυτή στην ηλεκτρική Ενέργεια είχε 2 άξονες : την Πράσινη Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού στόχου 20-20-20  και το Άνοιγμα της Αγοράς με τη δημιουργία ανταγωνισμού με προσέλκυση νέων επενδυτών στην παραγωγή. Ταυτόχρονα ο  σχεδιασμός μιας μονοπωλιακής  αγοράς φυσικού αερίου είχε σαν αποτέλεσμα  η τιμή του φ.α στην Ελλάδα να είναι σήμερα 40% ακριβότερη από την τιμή στην Ευρώπη.
Κανείς δεν αντιτίθεται στη Πράσινη Ανάπτυξη υπό τον όρο ότι υπάρχει σχεδιασμός και σωστή εφαρμογή. Δυστυχώς  ιδεοληψίες και αφορισμοί του «βρώμικου» λιγνίτη οδήγησαν στην επιλογή ενός μη ανταγωνιστικού μείγματος καυσίμου βασισμένου στο ακριβό εισαγόμενο φυσικό αέριο και στην  όπως αποδείχτηκε ακόμη ακριβότερη ενέργεια από Φ/Β, υπονομεύοντας την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Δεν τέθηκαν  ασφαλιστικές δικλείδες  και η αλόγιστη προσέλκυση επενδύσεων στην μη ώριμη και ακριβή τεχνολογία των Φ/Β σήμερα υπονομεύει την λειτουργία της αγοράς. Την ίδια στιγμή οι κυβερνήσεις αδράνησαν όλα τα τελευταία χρόνια αδικαιολόγητα  στην διασύνδεση των νησιών με το διασυνδεδεμένο σύστημα. Σήμερα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες αυτών των επιλογών, που μεταφράζονται σε έλλειμμα ανταγωνιστικότητας και αδυναμία προσέλκυσης νέων παραγωγικών επενδύσεων. Το σκηνικό όμως αλλάζει και σε αυτήν την κατεύθυνση συνηγορούν οι νέες προτεραιότητες της ΕΕ για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας με μείωση του κόστους ενέργειας.
Το ΥΠΕΚΑ έχει ανακοινώσει ότι προχωρά στον μεσομακροπρόθεσμο ανασχεδιασμό της αγοράς ενέργειας. Πρέπει ως κύρια ζητούμενα στο νέο σχεδιασμό να αναδειχθούν η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και το χαμηλό κόστος ενέργειας
Τα διαρθρωτικά μέτρα στην αγορά ενέργειας, όπως κατάργηση του σημερινού μοντέλου αγοράς, αναθεώρηση του μείγματος καυσίμου και επανεξέταση του πλάνου απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων θα οδηγήσουν σε ανάπτυξη. Θα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη και την έξοδο από την κρίση. Με φθηνή ενέργεια, η βιομηχανία μπορεί να αποτελέσει την ατμομηχανή της Ανάπτυξης.

*Ο κ. Αντώνης Κοντολέων είναι Σύμβουλος Ενέργειας, Μέλος Δ.Σ. Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας
**Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Κεφάλαιο” της 5ης Οκτωβρίου
Πηγή:www.capital.gr

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

Οι «άγιες» συναλλαγές της Τράπεζας του Βατικανού...

Η Τράπεζα του Βατικανού είναι πιθανό να κλείσει όλους τους λογαριασμούς ξένων πρεσβείών, μετά από καταγγελίες για τεράστιες καταθέσεις και αναλήψεις μετρητών από τις αποστολές του Ιράν, του Ιράκ και της Ινδονησίας, σύμφωνα με νέες πληροφορίες.Η εποπτική αρχή του Βατικανού, η οποία εξέτασε τις συναλλαγές του 2011, πιστεύει ότι οι αιτιολογήσεις των πρεσβειών για τις συναλλαγές ήταν υπερβολικά ασαφείς ή δυσανάλογες σε σχέση με τα ποσά - μέχρι € 500.000 σε έναν χρόνο.

Τώρα, η τράπεζα και η αρχή θέλουν να μειώσουν την πιθανότητα ότι το Ινστιτούτο Θρησκευτικών Έργων (IOR), το επίσημο όνομα της τράπεζας του Βατικανού, θα μπορούσε να αποτελεί  ανυποψίαστο όχημα για ξέπλυμα χρήματος και άλλες παράνομες πρακτικές.

Πηγές με γνώση του θέματος δήλωσαν ότι το κλείσιμο των λογαριασμών ήταν πιθανό να αποτελεί το πρώτο βήμα μιας μιας ευρείας αναθεώρησης που ο Πάπας Φραγκίσκος έχει διατάξει για την τράπεζα, της οποίας η σκανδαλώδης ιστορία έχει από καιρό φέρει σε

αμηχανία την Αγία Έδρα. Η αναθεώρηση έχει οριστεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.

Αποτελεί το πιο ακανθώδες κομμάτι στις προσπάθειες του μικρότερου κράτους του κόσμου να ανοίξει τις πόρτες του προν τον έξω κόσμο. Η διαδικασία φαινομενικά ξεκίνησε με τον πρώην Πάπα Βενέδικτο αλλά βρήκε εμπόδια μέσα από τις συγκρούσεις ανάμεσα σε αξιωματούχους του Βατικανού και τις ιταλικές έρευνες για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες ενέργειες.

Η IOR είναι κατά βάση μια ιδιωτική τράπεζα - με περίπου € 7.1 δισεκατομμύρια σε περιουσιακά στοιχεία υπό διαχείριση - της οποίας ο δηλωμένος στόχος είναι να κατέχει και να διαχειρίζεται κεφάλαια για θρησκευτικά τάγματα ιερέων και μοναχών, φιλανθρωπικά ιδρύματα , τους εργαζόμενους στο Βατικανό, και άλλα καθολικά ιδρύματα. Αλλά ο αριθμός κατόχων λογαριασμών έχει διογκωθεί σε 19.000 κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών και το προφίλ των δικαιούχων έχει διαφοροποιηθεί πέρα από τις αρχικές κατηγορίες.

Λιγότερες από 24 από τις 180 χώρες που είναι διαπιστευμένες στο Βατικανό έχουν λογαριασμούς στην IOR. Πολλές δυτικές χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία δεν διαθέτουν για παράδειγμα. Η Αρχή Χρηματοπιστωτικών Πληροφοριών (ΟΕΕ ) , η οικονομική εποπτική αρχή της Αγίας Έδρας, έγραψε στην IOR κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, εκφράζοντας την ανησυχία της για αρκετές συναλλαγές μετρητών από τις πρεσβείες του Ιράν, του Ιράκ και της Ινδονησίας.

Οι συναλλαγές - που καταγράφηκαν στα σύνορα του Βατικανού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δηλώνονται ποσά άνω των 10.000 ευρώ σε μετρητά ή ισοδύναμα - τράβηξαν την προσοχή της ΟΕΕ λόγω της προέλευσης, της συχνότητας και του ύψους των ποσών. Ιράν, Ιράκ και Ινδονησία έχουν χαρακτηριστεί από διεθνείς φορείς και οργανισμούς ως χώρες υψηλού κινδύνου για οικονομικά εγκλήματα. Οι ρυθμιστικές αρχές της Αγίας Έδρας δήλωσαν επίσης ότι τα δικαιολογητικά για τις αναλήψεις, μεταξύ των οποίων μία απλά δηλώθηκε ως «προσωπική» , ήταν ασαφή. Επιπλέον δεν ήταν σαφής η προέλευση των μετρητών των καταθέσεων. Η ανάληψη και κατάθεση μετρητών από τις πρεσβείες δεν είναι παράνομη, και πρεσβείες μπορούν να μεταφέρουν χρήματα νόμιμα μέσα και έξω από το Βατικανό εφόσον όμως παρέχουν επαρκή στοιχεία για την προέλευση των χρημάτων και το σκοπό της συναλλαγής.

Οι πρεσβείες του Ιράν και του Ιράκ στο Βατικανό δήλωσαν ότι δεν είχαν κανένα σχόλιο για τις κινήσεις μετρητών ή τις ανησυχίες που εκφράστηκαν από τις ρυθμιστικές αρχές.

Ο πρέσβης της Ινδονησίας στο Βατικανό, Bahar Budiarman, δήλωσε ότι η πρεσβεία του κάνει αναλήψεις έως 10.000 ευρώ σε ένα χρόνο από τον λογαριασμό της IOR και ότι τα χρήματα προορίζονται για προσωπική χρήση και μικροέξοδα. Για μεγαλύτερα ποσά, χρησιμοποιούνται εμβάσματα, δήλωσε ο Budiarman, ο οποίος υπηρετεί ως πρέσβης από τις αρχές του 2012.

Εκπρόσωπος της IOR έχει δηλώσει ότι η τράπεζα δεν σχολιάζει θέματα που αφορούν η ΟΕΕ και ότι η IOR δεν είχε κανένα σχόλιο για το ενδεχόμενο κλείσιμο λογαριασμών οποιασδήποτε πρεσβείας. Η ΟΕΕ είπε ότι « δεν δίνει λεπτομέρειες για τις υποθέσεις που ερευνά και δεν σχολιάζει σχετικά με την αναθεώρηση της τράπεζας» .

Η αναθεώρηση της IOR έχει αποκτήσει νέα ώθηση με τον Πάπα Φραγκίσκο, ο οποίος έγινε ποντίφικας το Μάρτιο του 2013. Τον Ιούνιο , δημιούργησε μια ειδική επιτροπή για να τον ενημερώσει σχετικά με το πώς να μεταρρυθμίσει την τράπεζα και δεν έχει αποκλείσει ακόμα και την εκκαθάριση της.

Το Βατικανό κινήθηκε προς τη βελτίωση της δημοσιονομικής διαφάνειας του το 2010 . Η προσπάθεια αυτή βρήκε αμέσως εμπόδια όταν δικαστές από τη Ρώμη άρχισαν να ερευνούν πιθανό ξέπλυμα χρήματος και πάγωσαν € 23.000.000 σε καταθέσεις της IOR σε δύο ιταλικές τράπεζες. Η IOR είπε ότι είχε μεταφέρει ίδια κεφάλαια της μεταξύ λογαριασμών και σε άλλες χώρες. Υπάλληλοι της IOR κατέθεσαν σε Ιταλό δικαστή ότι τα χρήματα θα χρησιμοποιούνταν για την αγορά γερμανικών τίτλων – ασφαλέστερα από ιταλικά ομόλογα, σύμφωνα με έγγραφα του εισαγγελέα. Οι δικαστικοί απελευθέρωσαν αργότερα τα κεφάλαια, αν και η έρευνα συνεχίζεται.

Τα διεθνή πρότυπα απαιτούν από τις τράπεζες να διενεργούν εξονυχιστικούς ελέγχους για την προέλευση μεγάλων μεταφορών μετρητών και να αποκλείουν έτσι το ενδεχόμενο για ξέπλυμα χρήματος, φοροδιαφυγή και άλλα οικονομικά εγκλήματα. Οι έλεγχοι είναι αυξημένοι, όταν οι συναλλαγές αφορούν χώρες όπως το Ιράν και το Ιράκ.

Μια έκθεση από το Moneyval, το Συμβούλιο της καταπολέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, δήλωσε πέρυσι ότι ενώ η Αγία Έδρα είχε λάβει μέτρα για τη βελτίωση των προτύπων, έπρεπε να γίνουν περισσότερα. Το Βατικανό έχει ήδη δηλώσει ότι εντοπίστηκαν έξι πιθανές απόπειρες να χρησιμοποιηθεί το IOR για ξέπλυμα χρήματος το περασμένο έτος , και τουλάχιστον επτά κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους  Σε μία περίπτωση, συνελήφθη ιεράρχης με στενούς δεσμούς με την IOR με την υποψία ότι συνωμοτούσε για να περάσει λαθραία € 20.000.000 σε μετρητά στην Ιταλία από την Ελβετία. Ο ιεράρχης , ο οποίος θα δικαστεί τον Δεκέμβριο  λέει ότι δεν ενεργούσε για προσωπικό κέρδος...

Πηγή: banksnews