Translate

Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

Συνέντευξη στο Stanford Club of Greece

Δεν γνωρίζω την «συνταγή της επιτυχίας» των startup, λέει ο καθηγητής του Στάνφορντ Jim Lattin

Δεν γνωρίζω την «συνταγή της επιτυχίας» των startup, λέει ο καθηγητής του Στάνφορντ Jim Lattin
  • 0
Τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014, το Stanford Club of Greece διοργανώνει στο ξενοδοχείο Athens Hilton εκδήλωση για την προώθηση της επιχειρηματικότητας των startups στην Ελλάδα. Ένας από τους δύο προσκεκλημένους ομιλητές στα "Reality Bites" είναι ο Jim M. Lattin (Robert A. Magowan Professor of Marketing, Graduate School of Business, Stanford University), ο οποίος θα αναλύσει τους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι νεοφυείς επιχειρήσεις να αποκτήσουν πελατεία.

Ο καθηγητής Lattin παραχώρησε στο Stanford Club of Greece μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη:

  • Με δεδομένο ότι κάθε χρόνο ξεπηδούν εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, startup, ποια θεωρείτε ότι είναι η «μαγική συνταγή» της επιτυχίας;
Φοβάμαι πως, και να υπάρχει «μαγική συνταγή» για την επιτυχία στο επιχειρείν,δεν την γνωρίζω. Ωστόσο, σε ακαδημαϊκό επίπεδο, στον τομέα της διοίκησης επιχειρήσεων, υπάρχει η καθιερωμένη άποψη ότι υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορούν να αυξήσουν της πιθανότητες επιτυχίας ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος.

Στο Στάνφορντ έχουμε ήδη ξεκινήσει ένα πρόγραμμα για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα το οποίο ονομάζεται Ignite και εξασφαλίζει και την σχετική πιστοποίηση. Από φέτος, εκτός από το Πανεπιστήμιο του Stanford, θα προσφέρουμε το πρόγραμμα Ignite, στην Μπανγκαλόρ –Ινδία-, στο Πεκίνο, στη Νέα Υόρκη, στα Παρίσι, και στο Σαντιάγο της Χιλής. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί προκειμένου να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στις βασικές αρχές της επιχειρηματικότητας καθώς και στους τρόπους αναγνώρισης και αξιολόγησης μιας επιχειρηματικής ιδέας, αλλά και στις πρακτικές πτυχές της υλοποίησής της. Θεωρώ ότι, το πρόγραμμα Ignite, βοηθώντας τους συμμετέχοντες στην καλύτερη κατανόηση της επιχειρηματικότητας ως διαδικασίας, μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες της επιτυχίας ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος.

Ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας για κάθε νέο εγχείρημα είναι το κατά πόσο ο επιχειρηματίας είναι σε θέση να αντιληφθεί ότι το προϊόν του ταιριάζει στην αγορά όπου απευθύνεται(product-market fit), κάτι που, σημαίνει ότι οι δυνάμει καταναλωτές της αγοράς-στόχου πρέπει να συμφωνούν ότι αντιμετωπίζουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά και ότι το προϊόν ή η υπηρεσία που προσφέρεται από τον επιχειρηματία είναι κάτι το οποίο θα χρησιμοποιούσαν για να λύσουν το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Αυτή η προϋπόθεση διπλής ταυτοποίησης του προβλήματος και του προϊόντος μπορεί να δείχνει αυτονόητη, ωστόσο, είναι πολλοί εκείνοι που ξεκινούν επιχειρήσεις και επικεντρώνονται μόνο στο ένα από τα δύο, δίνοντας, για παράδειγμα, ιδιαίτερη σημασία, σε ένα εξελιγμένο τεχνολογικό προϊόν, χωρίς όμως να δίνουν αντίστοιχη σημασία και απάντηση στο ερώτημα «ποιανού το πρόβλημα λύνει;».

Η διαδικασία ταυτοποίησης προβλήματος-προϊόντος δεν εγγυάται την επιτυχίατου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Ακόμα και με την επιτυχή ταυτοποίηση του προβλήματος και της λύσης, ένα νέο εγχείρημα μπορεί να μην επιτύχει διότι η αγορά είναι πολύ μικρή, η διαδικασία διάθεσης του προϊόντος στην αγορά μπορεί να συνεπάγεται πολύ υψηλό κόστος ή επειδή ένας ανταγωνιστής με μεγαλύτερη επιδεξιότητα έχει να προσφέρει στην αγορά μια καλύτερη λύση. Ωστόσο, χωρίς την ταυτοποίηση προβλήματος-λύσης και αντιστοίχισής τους με τους δυνάμει καταναλωτές, οι πιθανότητες δημιουργίας κάτι πραγματικά αξιόλογου είναι πράγματι ελάχιστες.

  • Ποια είναι η θέση του μάρκετινγκ στις startup; Αποτελεί μέρος της αρχικής ιδέας ή, γίνεται αργότερα μέρος της όλης διαδικασίας;
Κατά τη γνώμη μου το μάρκετινγκ πρέπει να έχει ρόλο σε κάθε στάδιο της επιχειρηματικής διαδικασίας. Ο ρόλος του, ωστόσο, μεταβάλλεται αναλόγως με το στάδιο.

Σε πολύ αρχικό στάδιο, ο σημαντικότερος ρόλος που του μάρκετινγκ είναι η ταυτοποίηση των δυνάμει πελατών, το οποίο, με την σειρά του, αποτελεί μέρος της διαδικασίας ταυτοποίησης προβλήματος-λύσης και αντιστοίχισής του με τις ανάγκες της αγοράς (product-market fit). Σε αυτό το στάδιο, όπου η εταιρεία -η οποία μπορεί να αποτελείται από πολύ λίγα άτομα- πρέπει να κατανοήσει τρία πράγματα: ποιους εξυπηρετούν, ποιο είναι το πρόβλημα που λύνουν και γιατί το καταναλωτικό κοινό στο οποίο απευθύνονται θα επέλεγε τη δική της λύση έναντι άλλων. Το μάρκετινγκ σε αυτό το στάδιο μπορεί να βοηθήσει στην ταυτοποίηση των διαφορετικών τμημάτων της αγοράς (δηλαδή, να προσδιορίσει για ποιους είναι κατάλληλο το νέο προϊόν και για ποιους δεν είναι καθώς και να βοηθήσει στην κατανόηση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων των δυνάμει καταναλωτών), και να υποδείξει την κατάλληλη στρατηγική επικοινωνίας προκειμένου να υποβάλει την επιλογή.

Σε δεύτερο στάδιο και αφού η διαδικασία ταυτοποίησης προβλήματος-λύσης και αντιστοίχισής του με τις ανάγκες της αγοράς(product-market fit) έχει επιτευχθεί, το μάρκετινγκ μπορεί να οδηγήσει την εταιρεία στο δρόμο προς την ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει τη δημιουργία μιας στρατηγικής απόκτησης πελατών καθώς και τη δοκιμή διαφορετικών μεθόδων και εκστρατειών προκειμένου να προσδιοριστεί η πιο παραγωγική προσέγγιση.

Σημειώστε ότι δεν αναφέρθηκα σε δραστηριότητες παραδοσιακά συνδεδεμένες με την έννοια του μάρκετινγκ όπως η διαφήμιση και η εμπορική ταυτότητα. Οι συγκεκριμένες παράμετροι σίγουρα απαιτούν το δικό τους μερίδιο σκέψης, ωστόσο οι περισσότερες startup δεν έχουν τους απαιτούμενους πόρους για να επενδύσουν αρκετά σε αυτά πριν εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους.

  • Θεωρείτε ότι το «περιτύλιγμα» μετράει στην παρουσίαση και στην ανάπτυξη μιας startup;
Θεωρώ ότι το περιτύλιγμα πάντα μετράει. Ο τρόπος που μία startup ή μια επιχειρηματική ομάδα παρουσιάζει τον εαυτό της αντικατοπτρίζει τις δυνατότητες και τη δυναμική της. Η δημιουργία της σωστής εντύπωσης σε έναν επενδυτή ή σε ένα δυνάμει εργοδότη αυξάνει τις πιθανότητες για να γίνει το επόμενο βήμακαι το περιτύλιγμα μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη δημιουργία αυτής της εντύπωσης. Αυτό όμως σημαίνει επίσης ότι το «περιτύλιγμα» πρέπει να χρησιμοποιείται προκειμένου να αναδείξει τα δυνατά σημεία και το όραμα μιας startup και όχι για να καλύπτει τις αδυναμίες της και τους ενδεχόμενους περιορισμούς της. Αργά ή γρήγορα, αυτά θα αποκαλυφθούν μέσω του νομικού-οικονομικού ελέγχου.

  • Με δεδομένο ότι η χρηματοδότηση είναι σπάνια, θεωρείται ότι οι startup θα πρέπει να ακολουθήσουν τακτικές Guerilla Marketing;
Το Guerilla Μarketing είναι ένας όρος που έγινε δημοφιλής από το συγγραφέαConrad Levinson με το βιβλίο που έγραψε το 1984, όπου αναφέρει μια σειρά χαμηλού κόστους ανορθόδοξων μεθόδων, για παράδειγμα, όπως λέει ο ίδιος,  «επενδύστε ενέργεια αντί για χρήμα», που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν αναγνωρισιμότητα για το προϊόν ή να προωθήσουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.

Στις μέρες μας, ο επιχειρηματίας έχει στη διάθεσή του πολλές χαμηλού κόστους, μη συμβατικές τακτικές μάρκετινγκ -όπως προώθηση μέσω της χρήσης των μηχανών αναζήτησης, η διαφήμιση μέσω των κοινωνικών δικτύων και των κινητών τηλεφώνων- τακτικές που δεν είχαμε καν ονειρευτεί το 1984.

Υπάρχει μια σειρά από πλεονεκτήματα στις συγκεκριμένες μεθόδους σε σχέση με αυτές που περιγράφει ο Λέβινσον στο βιβλίο του και τα οποία, τις καθιστούν ιδιαιτέρως ελκυστικές στους επιχειρηματίες: Πρώτον, πολλές από αυτές πληρώνονται βάσει απόδοσης, κάτι που σημαίνει ότι οι επιχειρηματίες δεν πληρώνουν για την απλή προβολή του προϊόντος, η οποία μπορεί να μην είναι και αποδοτική, αλλά για την ανταπόκριση που θα δείξει ο καταναλωτής (κάνοντας κλικ σε μια ιστοσελίδα). Και ακριβώς επειδή η ανταπόκριση είναι μετρήσιμη, ο επιχειρηματίας μπορεί να εξετάσει την αποδοτικότητα διαφορετικών εκστρατειών και μεθόδων προώθησης. Αυτό σημαίνει επίσης ότι ο επιχειρηματίας μπορεί να επαληθεύσει με αποδοτικό, από πλευράς κόστους, τρόπο τις υποθέσεις του σχετικά με το τι λειτουργεί και τι όχι για τη δημιουργία ζήτησης για το νέο προϊόν.

  • Θεωρείτε ότι το μότο «δεν μετράει το ποιος είσαι, αλλά το ποιους ξέρεις» έχει εφαρμογή και στο περιβάλλον των startup;
Και ναι και όχι. Το δεύτερο σκέλος της πρότασης –«το ποιους ξέρεις»- ισχύει με την έννοια ότι ένας επιχειρηματίας πρέπει να αξιοποιήσει μια ευρύτατη γκάμα πόρων προκειμένου να ξεκινήσει επιτυχώς μια επιχείρηση. Για παράδειγμα, το να αποτελεί κάποιος μέλος της κοινότητας του Stanford δημιουργεί κύρος. Έχω παρακολουθήσει τους φοιτητές μας οι οποίοι έχουν πρόσβαση σε μια ευρύτατη γκάμα γνώσης και εμπειρίας που υπάρχει στο Stanford, από τους αποφοίτους και τους συμφοιτητές τους. «Το ποιους ξέρεις» γίνεται πλεονέκτημα όταν ανήκεις σε μια κοινότητα όπως του Stanford καθώς ανοίγει πόρτες που δεν θα άνοιγαν εύκολα για κάποιον εκτός αυτής της κοινότητας.

Διαφωνώ, όμως με το πρώτο σκέλος, το οποίο υποστηρίζει ότι δεν μετράει «το ποιος είσαι». Θεωρώ μάλιστα ότι υπάρχουν αρκετές αποδείξεις για να στοιχειοθετήσει κανείς ότι το επιχειρείν απαιτεί ένα μάλλον μοναδικό συνδυασμό προσόντων και ικανοτήτων. Το να μπορεί κανείς να δει μια λύση σε ένα πρόβλημα όταν οι άλλοι άνθρωποι δεν μπορούν, να μπορεί να αποκρυσταλλώσει το όραμά του και να κινητοποιήσει μια ομάδα ταλαντούχων ανθρώπων για την υλοποίησή του, να καταφέρει να ελιχθεί προκειμένου να βρει το σωστό επιχειρηματικό μοντέλο που θα τον οδηγήσει σε μια λειτουργική και εμπορεύσιμη λύση… πρόκειται για πολύ βασικές αρετές που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας και οι οποίες, αν απουσιάζουν, δεν μπορούν να αντισταθμιστούν από το «ποιον ή ποιους ξέρεις».

Η ομιλία του Jim Lattin την Δευτέρα 6 Οκτωβρίου στην εκδήλωση του Stanford Club of Greece (“Reality Bites: How to Approach Startup Challenges, Dos and Don’ts for a Successful Venture”) θα ξεκινήσει στις 17:15.

Διαβάστε επίσης:

Ο καθηγητής Peter Ziebelman (Stanford Graduate School of Business, Lecturer in Management, Managing Partner, Palo Alto Venture Partners) μίλησε στο Stanford Club of Greece για τα περιθώρια ανάπτυξης των startup στην Ελλάδα, παραχωρώντας στην ελληνική κοινότητα του Stanford μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη.
Stanford Club of Greece
http://tech.in.gr/news/article/?aid=1231352488

Πέμπτη, 2 Οκτωβρίου 2014

Τζακ Ντάνιελ….Το Καταραμένο Παιδί


Η ταφόπλακα του Τζάσπερ ...Τζακ Ντάνιελ γράφει ότι γεννήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου του 1850.
Η μητέρα του όμως, πέθανε το ...



1849.

Αυτού του είδους οι ανακρίβειες έχουν δημιουργήσει ένα πέπλο μυστηρίου που τυλίγει τη ζωή του ανθρώπου που δημιούργησε ένα από τα πιο διάσημα ουίσκι στον κόσμο. Ο βιογράφος του, Πίτερ Κρας, έδωσε στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίο του, τον τίτλο «Το Καταραμένο Παιδί». Ο τίτλος μόνο υπερβολικός δεν είναι.

Ο Τζακ ήταν ο μικρότερος από τα 10 παιδιά της οικογένειας και εξαιρετικά μικρόσωμος και φιλάσθενος. Μεγάλωσε χωρίς τη μητέρα του, η οποία πέθανε στον αμερικανικό Νότο, λίγο μετά τη γέννησή του. Όταν ο Τζακ ήταν 13 ετών, ο πατέρας του αρρώστησε βαριά. Μόνο ο Τζακ μπορούσε να τον περιθάλψει γιατί τα μεγαλύτερα αδέλφια του πολεμούσαν τους Βόρειους Η οικογενειακή φάρμα στο Τενεσί καταστράφηκε στον Εμφύλιο και δεν υπήρχαν άλλα έσοδα.

Για να επιβιώσει, ο έφηβος Τζακ άρχισε να βοηθά τον ιερέα της ενορίας, που παρασκεύαζε και πουλούσε ουίσκι. Ο Τζακ Ντάνιελ αποδείχτηκε εξαιρετικός και πρόθυμος μαθητής, που ξεπέρασε τον δάσκαλο. Μέσα σε λίγα χρόνια, ανέλαβε ο ίδιος το αποστακτήριο.

Ένας απ’ τους λόγους που ανέλαβε την παραγωγή τόσο γρήγορα, ήταν η αρνητική αντίδραση του κόσμου στο «χόμπι» του ιερέα. Δεν άρμοζε σε έναν εκπρόσωπο του Θεού να ασχολείται με την παραγωγή αλκοόλ. Το ουίσκι του Τζακ παρασκευαζόταν με διαφορετικό τρόπο από το συνηθισμένο και πολύ γρήγορα απέκτησε φανατικούς θαυμαστές.

Ακόμα και μέσα στη δίνη του πολέμου, ο Ντάνιελ έβρισκε αγοραστές, ακόμα και από το αντίπαλο στρατόπεδο των Βορείων. Ο πανέξυπνος Ντάνιελ προέβλεψε ότι η Ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα άρχιζε να νομιμοποιεί τα οινοπνευματώδη για να μπορέσει να τα φορολογήσει. Έτσι, πρόλαβε να δηλώσει την επιχείρησή του και το 1866, η εταιρία «Jack Daniel Distillery» έγινε το πρώτο καταγεγραμμένο οινοπνευματοποιείο στην Αμερική.

Το τετράγωνο μπουκάλι με τη μαύρη ετικέτα που έγινε το σήμα κατατεθέν του Τζακ Ντάνιελ

Οι διαφημιστικές καμπάνιες…

Ο Ντάνιελ αντιλήφθηκε την αξία της διαφήμισης ήδη από τον 19ο αιώνα. Τύπωνε το όνομα του σε όλα τα μπουκάλια που πωλούνταν και μάλιστα βρήκε ένα τρόπο να ξεχωρίσει το δικό του προϊόν από τα άλλα που κυκλοφορούσαν στην αγορά. Χρησιμοποίησε τετράγωνα μπουκάλια, που διευκόλυναν τη μεταφορά, σε αντίθεση με τα στρογγυλά και σύντομα έγιναν σήμα κατατεθέν της εταιρείας.

Τζακ Ντάνιελ Δημιούργησε μία 10μελή μπάντα, την «Jack Daniel’s Silver Cornet Band», η οποία έκανε παραστάσεις σε διάφορα μέρη της Αμερικής. Έτσι, έβρισκε και την ευκαιρία να διαδώσει το ουίσκι ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Ένα άλλο διαφημιστικό τρικ που χρησιμοποίησε, ήταν να τυπώσει το όνομα της εταιρείας σε αερόστατα. Ακόμα και ο ίδιος ο Ντάνιελ έγινε μια κινούμενη διαφήμιση. Είχε ύψος μόλις 1, 57 και εμφανιζόταν πάντα με την ίδια χαρακτηριστική αμφίεση: μακρύ παλτό, καπέλο, μεταξωτό γιλέκο, άσπρο πουκάμισο και πλατύ παπιγιόν. Όταν γκρίζαραν τα κατάμαυρα μαλλιά του, άρχισε να τα βάφει μανιωδώς.

Οι γυναίκες

Ο Τζακ Ντάνιελ δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά ήταν μεγάλος θαυμαστής του γυναικείου φύλου. Είχε αμέτρητες φιλενάδες, αλλά ποτέ δεν κατάφερε να βρει τον έρωτα της ζωής του. Ίσως να έφταιγε η αδυναμία του στις νεαρές γυναίκες. Όταν πήγε να ζητήσει το χέρι μίας απ’ τις αγαπημένες του, ο πατέρας της θέλησε να μάθει την ηλικία του. Ο Ντάνιελ αρνήθηκε να την αποκαλύψει και ο πατέρας της κοπέλας τον έδιωξε απ’ το σπίτι, λέγοντάς του ότι όποιος άντρας αποκρύπτει την ηλικία του, μάλλον ήταν υπερβολικά μεγάλος για την νεαρή κόρη του.

Ο θάνατος

Η εργασιομανία του Ντάνιελ οδήγησε και στον θάνατό του. Ένα πρωί, έφτασε πολύ νωρίς στο γραφείο του, πριν από οποιονδήποτε άλλο εργαζόμενο. Έπρεπε να πάρει κάποια αρχεία από το χρηματοκιβώτιο, αλλά δεν θυμόταν τον συνδυασμό που ήξερε μόνο η γραμματέας του. Εκνευρισμένος, το κλώτσησε με όλη του τη δύναμη και τραυμάτισε το πόδι του. Δεν το περιέθαλψε και κούτσαινε για μέρες.



Η πληγή μολύνθηκε, εξελίχθηκε σε γάγγραινα και το πόδι ακρωτηριάστηκε. Η υγεία του δεν ανέκαμψε και πέθανε μετά από πέντε χρόνια, στις 10 Οκτωβρίου του 1911.

mixanitouxronou.gr

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

Δίνουν εκατομμύρια για την αόρατη τέχνη

Δίνουν εκατομμύρια για την αόρατη τέχνη

Lana Newstrom  (1)
Νέα Υόρκη: Δίνουν εκατομμύρια για την αόρατη τέχνη. Διατείνεται ότι είναι η πρώτη καλλιτέχνης στον κόσμο που δημιουργεί “αόρατη τέχνη”.
Ο λόγος για την 27χρονη Lana Newstrom η οποία δηλώνει ότι: “Απλώς επειδή δεν μπορείς να δεις τίποτα, δεν σημαίνει ότι δεν ξόδεψα αρκετές ώρες δουλειάς για να δημιουργήσω ένα ιδιαίτερο κομμάτι”.
Το cbc ταξίδεψε στο άδειο στούντιο της Newstrom για να μάθει περισσότερα για εκείνη και στην ασυνήθιστη καλλιτεχνική της προσέγγιση.
“Η τέχνη έχει να κάνει με την φαντασία και αυτό είναι που απαιτούν τα έργα μου από τους ανθρώπους που αλληλεπιδρούν με αυτά. Πρέπει να φανταστείς μια ζωγραφική ή ένα γλυπτό που είναι μπροστά σου”, διευκρινίζει η Newstrom.
Ο Paul Rooney πράκτορας της Lana πιστεύει ότι πρέπει να είναι η σπουδαιότερη καλλιτέχνης εν ζωή στον κόσμο:
“Όταν περιγράφει κάτι που δεν μπορείς να δεις, θα ξεκινήσεις να αντιλαμβάνεσαι γιατί μια από τις αόρατες δουλειές της μπορούν να της φέρουν εκατομμύρια δολάρια”.
Lana Newstrom  (2)http://www.edwhellas.gr/stories/art-and-design/dinoun-ekatommiria-gia-tin-aorati-techni.html#.VCweYfl_v4w

Ευρώπη: Ποιοι είναι οι 25 προορισμοί που πρέπει να επισκεφτείτε οπωσδήποτε;

Δείτε ποιες είναι οι ευρωπαϊκές πόλεις που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθείτε...












1. Παρίσι, Γαλλία
Όλοι όσοι επισκέπτονται το Παρίσι για πρώτη φορά έχουν ίσως την ίδια λίστα με τα σημαντικότερα αξιοθέατα που πρέπει να επισκεφθούν: το Λούβρο, την Παναγία των Παρισίων, τον πύργο του Άιφελ κ.λπ. Φροντίστε, όμως, να αφήσετε λίγο ελεύθερο χρόνο για να περπατήσετε στις φαρδιές λεωφόρους της πόλης και να γευματίσετε σε όσο το δυνατό περισσότερα εστιατόρια, μπιστρό και μπυραρίες. Και μην ξεχάσετε τα μαγαζιά. Είτε το γούστο σας επιβάλλει Louis Vuitton είτε προτιμάτε τα παζάρια (Les Puces), στο Παρίσι θα βρείτε ό,τι θέλετε.

2. Ρώμη, Ιταλία
Δε λέγεται τυχαία «Αιώνια Πόλη». Στη Ρώμη, μπορείτε να δροσιστείτε σε μια βρύση του δρόμου της οποίας το νερό προέρχεται από αρχαίο αγωγό. Ή, μπορεί να προσέξετε ότι το προφίλ ενός αγάλματος στο μουσείο του Καπιτωλίου είναι ίδιο με το προφίλ του ντόπιου που ετοιμάζει τον καπουτσίνο σας. (Που, φυσικά, δεν πρέπει ποτέ να παραγγείλετε μετά τις 11 π.μ.) Η Ρώμη είναι, επίσης, η πόλη των αντιθέσεων – σε ποιο άλλο μέρος του πλανήτη θα μπορούσε να υπάρχει το Βατικανό αλλά και η «γλυκιά ζωή» (dolce vita);







3. Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορεί να δει και να κάνει κανείς στο Λονδίνο, που μπορεί εύκολα να τα χάσει. Τα σημαντικά αξιοθέατα, όπως ο πύργος του Λονδίνου και το παλάτι του Μπάκινχαμ, περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα των περισσότερων επισκεπτών της πόλης. Αλλά όσο ιδιαίτερα και να είναι τα ενδιαφέροντά σας, εδώ θα τα βρείτε όλα. Οι λάτρεις της τέχνης θα τρέξουν στην Εθνική Πινακοθήκη και το μουσείο σύγχρονης τέχνης Tate Modern. Αν σας ενδιαφέρει η στρατιωτική ιστορία, μην παραλείψετε το Cabinet War Rooms, όπου συνεδρίαζε το πολεμικό συμβούλιο υπό τον Τσόρτσιλ κατά τους βομβαρδισμούς του Λονδίνου από τους Γερμανούς στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τέλος, ξεχάστε ό,τι έχετε ακούσει για το άγευστο, χυλώδες αγγλικό φαγητό – τα εστιατόρια εδώ είναι υπέροχα.


4. Βαρκελώνη, Ισπανία
Περπατήστε στη Las Ramblas και απολαύστε το μοναδικό μείγμα καταλανικής κουλτούρας, ξεχωριστής αρχιτεκτονικής, έντονης νυχτερινής ζωής και μοντέρνων, κομψών ξενοδοχείων της Βαρκελώνης. Εδώ, θα βρείτε την καλύτερα διατηρημένη γοτθική συνοικία της Ευρώπης, καθώς και καταπληκτικά αρχιτεκτονικά έργα του Γκαουντί (Gaudi). Η καθολική εκκλησία La Sagrada Familia (αφιερωμένη στην Αγία Οικογένεια), που θεωρείται το αριστούργημα του Γκαουντί, είναι ακόμα υπό κατασκευή (οι επισκέπτες συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση του έργου με ένα εισιτήριο). Έχετε όρεξη για πικνίκ; Μην πάτε μακριά, στην πληθωρική αγορά La Boqueria μπορείτε να αγοράσετε άφθονες τοπικές νοστιμιές.

 5. Πράγα, Τσεχική Δημοκρατία
Ακούμε συχνά το ερώτημα «ποια είναι η νέα Πράγα;». Αλλά, ενώ όλοι θέλουμε να ανακαλύψουμε νέους προορισμούς, δύσκολα θα πιστέψουμε ότι η Πράγα έχει ξεπεραστεί. Όλοι την έχουμε ακουστά, και είναι μια σπουδαία πόλη με εξαιρετικά ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία, που σίγουρα αξίζει μια επίσκεψη. Το κάστρο της Πράγας που δεσπόζει στην πόλη από τον 9ο αιώνα, οι συναγωγές και το νεκροταφείο της εβραϊκής συνοικίας είναι αξιοθέατα που πρέπει να επισκεφτείτε. Εδώ η νυχτερινή ζωή είναι διαφορετική και πλούσια, καθώς μπορείτε να βρείτε από μοδάτα κλαμπ και σοφιστικέ μπαρ με ποικιλία κρασιών έως κελάρια-μπαρ.


6. Βενετία, Ιταλία
Καταπληκτική αρχιτεκτονική. Μυστηριώδη περάσματα. Και, φυσικά, τα κανάλια. Η Βενετία είναι μια από τις πιο σαγηνευτικές πόλεις του κόσμου – ένα από αυτά τα μέρη στα οποία είναι ωραίο να χάνεσαι (όπως και θα συμβεί, αναπόφευκτα). Χαλαρώστε στην πλατεία Piazza San Marco, κάντε βόλτα στο φεγγαρόφωτο με γόνδολα ή δοκιμάστε ένα αυθεντικό Bellini στο μπαρ του Harry. Ή, απλώς περιπλανηθείτε. Όπου κι αν πάτε, θα βρείτε ιστορία, ομορφιά και ρομαντισμό.


7. Αγία Πετρούπολη, Ρωσία
Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ρωσίας, η Αγία Πετρούπολη, είναι το πολιτιστικό κέντρο της χώρας. Επισκεφτείτε τα υπέροχα αρχιτεκτονικά αριστουργήματα όπως τα Χειμερινά Ανάκτορα και τον καθεδρικό ναό Kazan, και περιηγηθείτε στο παγκοσμίου φήμης μουσείο Ερμιτάζ. Η Αγία Πετρούπολη, που εκτείνεται μέσα στο δέλτα του ποταμού Νέβα, διαθέτει πολλές πολιτιστικές επιλογές, νυχτερινή ζωή, εξαιρετική κουζίνα και πολλούς πολιτιστικούς προορισμούς.


8. Φλωρεντία, Ιταλία
Όλοι έχουν ακούσει ότι είναι εντυπωσιακό θέαμα οι Πύλες του Παραδείσου, ο καθεδρικός ναός (Duomo) και ο Δαυίδ του Μιχαήλ Άγγελου, αλλά, στη Φλωρεντία, η ομορφιά αιφνιδιάζει τον ταξιδιώτη κάθε στιγμή. Μπορεί να μπείτε τυχαία σε μια εκκλησία για να γλιτώσετε από τη ζέστη και να μένετε δυο ώρες κοιτάζοντας αποσβολωμένοι την πιο απίστευτα καθαρή απόχρωση του μπλε σε μια τοιχογραφία. Μπορεί να εμπνευστείτε για να γράψετε ένα σονέτο για το παγωτό με γεύση αχλάδι. Για τέτοιο μέρος πρόκειται. Μη χάσετε το ηλιοβασίλεμα στο Arno και τα πασίγνωστα κρασιά της περιοχής Chianti, νότια της πόλης.


9. Εδιμβούργο, Ηνωμένο Βασίλειο
Εδιμβούργο, ένα μέρος με ανεπανάληπτους ανεμοδαρμένους λόφους που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα, αλλά και μια πόλη με πλούσια ιστορία που θα σας μείνει αξέχαστη. Τα αξιοθέατα είναι αμέτρητα. Μερικά από αυτά είναι το πασίγνωστο κάστρο του Εδιμβούργου, ο καθεδρικός ναός του St. Giles, η υπόγεια διαδρομή Real Mary King's Close και το μουσείο της Σκωτίας. Επισκεφθείτε το Εδιμβούργο την Πρωτοχρονιά (την παραμονή ξεκινά ο εορτασμός του Hogmanay, μια ολοήμερη γιορτή για το νέο έτος γεμάτη φαγητά, ποτά και τοπικά έθιμα) και θα είστε ένας από τους 80.000 που ξεφαντώνουν στην πόλη! Και βέβαια, πρέπει να δοκιμάσετε το παραδοσιακό κέικ φρούτων.


10. Κωνσταντινούπολη, Τουρκία
Η Ευρώπη και η Ασία σμίγουν στην Κωνσταντινούπολη, και σε αυτήν τη ζωντανή πόλη, θα βρείτε τζαμιά, εκκλησίες και αγορές αιώνων να συνυπάρχουν με τα σύγχρονα εστιατόρια, τις γκαλερί και τα νυχτερινά κέντρα. Επισκεφτείτε ένα παραδοσιακό τούρκικο χαμάμ και με περίπου 20 δολάρια νιώστε πλήρως αναζωογονημένοι. Πραγματικά αναζωογονημένοι. Δεν θα έχετε ξανανιώσει κάτι παρόμοιο.

11. Άμστερνταμ, Ολλανδία
Μαριχουάνα. Και η συνοικία των κόκκινων φαναριών. Το είπαμε και ξεμπερδέψαμε. Και τώρα μπορούμε να μιλήσουμε για το το Άμστερνταμ πέρα από τα στερεότυπα. Πρόκειται για μια γοητευτική πόλη, γεμάτη κανάλια (για να ζήσετε πραγματικά την περιοχή, νοικιάστε ένα ποταμόσπιτο) και γέφυρες. Πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθείτε το σπίτι της Άννας Φρανκ – ακόμα κι αν η έχει μια τεράστια ουρά μέχρι να μπείτε, αξίζει η αναμονή. Στο μουσείο Rijksmuseum εκτίθενται αριστουργήματα του Ρέμπραντ και του Βαν Γκογκ. Ή, απλώς ακολουθήστε τη μυρωδιά που αναδύει η μοναδική αγορά λουλουδιών του πλανήτη που είναι πάνω σε βάρκες, όπου θα δείτε άνθη από τα τοπικά θερμοκήπια αλλά και από όλο τον κόσμο.

12. Κάπρι, Ιταλία
Το Κάπρι είναι ένας καθαρά ρομαντικός προορισμός – έχει συγκλονιστική θέα, την πιο γαλάζια θάλασσα που έχετε δει ποτέ και ακόμα και ο αέρας του ευωδιάζει άνθη λεμονιάς. Το φωτεινό Γαλάζιο Σπήλαιο, τα εντυπωσιακά βράχια Faraglioni και το Palazzo al Mare προσελκύουν πολλούς τουρίστες, όμως για μια ξεχωριστή εμπειρία, κάντε snorkeling στην παραλία Marina Piccola. Λέγεται πώς είναι το σημείο όπου ο Οδυσσέας παραλίγο να υποκύψει στο τραγούδι των Σειρήνων... ένας θρύλος που αρμόζει σε αυτό το σαγηνευτικό νησί.

13. Δουβλίνο, Ιρλανδία
Μάλλον θα έχετε ακούσει ότι η μπίρα Guinness έχει καλύτερη γεύση στο Δουβλίνο (φρέσκια, μόλις βγει από το εργοστάσιο). Αυτό που πιθανόν δεν γνωρίζετε είναι ότι το Δουβλίνο είναι ιδανικός προορισμός για ολόκληρη την οικογένεια. Όχι, δε λέμε να αφήσετε τα παιδάκια σας να πιουν ένα ποτηράκι μπίρα. Αλλά μπορείτε να τα πάτε στο ζωολογικό κήπο του Δουβλίνου, να ταΐσουν τις πάπιες στο πάρκο Stephen's Green ή για πικνίκ στο πάρκο Phoenix. Οι φίλοι της λογοτεχνίας απολαμβάνουν περιπάτους στα βήματα σημαντικών συγγραφέων, όπως ο Γιτς (Yeats) και ο Τζόις (Joyce) ενώ οι εκλεκτικοί πελάτες μπορούν να διαλέξουν μεταξύ των μπουτίκ γνωστών σχεδιαστών.


14. Βερολίνο, Γερμανία
Στο προοδευτικό Βερολίνο, τα παλαιά κτίρια της συνοικίας Mitte συνυπάρχουν αρμονικά με το σύγχρονο κτίριο του γερμανικού κοινοβουλίου, το Reichstag. Αξίζει να επισκεφθείτε τα κορυφαία ιστορικά αξιοθέατα, όπως το τείχος του Βερολίνου, το σημείο διέλευσης στο Τείχος (Checkpoint Charlie), την πύλη του Βρανδεμβούργου και την πλατεία Potsdame. Ο καταπληκτικός ζωολογικός κήπος της πόλης υπόσχεται ένα ευχάριστο διάλειμμα κατά την επίσκεψη των αξιοθέατων. Φροντίστε να δείτε τον Knut, ίσως τη μοναδική πολική αρκούδα του πλανήτη που είναι γνήσιος αστέρας των ΜΜΕ.


15. Ντουμπρόβνικ, Κροατία
Το Ντουμπρόβνικ ανένηψε από τις καταστροφές του πολέμου που υπέστη τη δεκαετία του 1990 και οι επισκέπτες επέστρεψαν σε αυτήν την ήσυχη πόλη. Κουρνιασμένο ανάμεσα στην Αδριατική και τις Δειναρικές Άλπεις, είναι ένας γεωγραφικά και οικονομικά προσιτός αστικός προορισμός για πολλούς Ευρωπαίους ταξιδιώτες. Η Παλιά Πόλη, στην οποία κυκλοφορούν μόνο πεζοί, διαθέτει μια ιδιαίτερη γοητεία.




16. Οία- Σαντορίνη, Ελλάδα
Η Οία είναι σκαλισμένη στους βράχους και οι επισκέπτες μπορούν να δουν τα σπίτια των αρχόντων και των καπετάνιων καθώς και τα πιο συνηθισμένα «υπόσκαφα», τα λαξεμένα μέσα στο βράχο σπίτια των χωρικών. Θα βρείτε τα ολόλευκα κτίρια με τις χρωματιστές σκεπές που χαρακτηρίζουν την ελληνική αρχιτεκτονική και θα απολαύσετε τη βόλτα σας μέσα στην πόλη. Αλλά, μην έρθετε βιαστικά μόνο για μια ωρίτσα – πρέπει οπωσδήποτε να μείνετε για το ηλιοβασίλεμα. Είναι θρυλικό. Δείτε το από ένα καφέ ή, ακόμα καλύτερα, από σκάφος – θα μείνετε έκθαμβοι.






17. Στοκχόλμη, Σουηδία
Στη Στοκχόλμη, στην πρωτεύουσα της Σουηδίας, η γκάμα των αξιοθέατων απλώνεται από τη μαγευτική, ιστορική Παλαιά Πόλη έως το πρωτοποριακό και σύγχρονο νησί Södermalm. Η πόλη, που περιλαμβάνει 14 ξεχωριστά νησάκια, ελκύει ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο, με κομψότητα και ομορφιά. Θα απολαύσετε τα καταπληκτικά βασιλικά ανάκτορα, τα αξιοθέατα για όλη την οικογένεια, τα κομψά ξενοδοχεία, το υπαίθριο μουσείο Skansen με ζωολογικό κήπο για τα παιδιά και την υπέροχη θέα από τον πύργο Kaknastornet. Και, αυτά είναι μόνο η αρχή.


18. Μπριζ, Βέλγιο
ι θα μπορούσε να είναι πιο ρομαντικό και να σας προκαλεί περισσότερη έμπνευση από ένα μέρος που μοιάζει με σκηνικό παραμυθιού; Οι μεσαιωνικοί απόηχοι των πλακόστρωτων δρόμων της Μπριζ (Bruges) οδηγούν σε αμέτρητα ιστορικά, αρχιτεκτονικά και καλλιτεχνικά αριστουργήματα. Θαυμάστε τα περίτεχνα σπίτια που στέκονται στις όχθες των φιδογυριστών καναλιών και θα καταλάβετε γιατί αυτή η πόλη είναι αγαπημένος προορισμός για ταξιδιώτες όλων των ειδών. Ολόκληρη η πόλη εκπέμπει σεβασμό για το παρελθόν, αγάπη για το παρόν και ενθουσιασμό για το μέλλον. Αξίζει να επισκεφθείτε το αρχοντικό του Pieter Bladelin (Hof Bladelin), το μουσείο καλών τεχνών της πόλης (Groeninge Museum), την εκκλησία της Παναγίας καθώς και το μεσαιωνικό καμπαναριό με το κτίριο της αγοράς (Belfort en Hallen).


19. Αμάλφι, Ιταλία
Αν επισκέπτεστε για πρώτη φορά την ακτή Αμάλφι, είναι πολύ πιθανό να φρενάρετε απότομο μόλις αντικρύσετε για πρώτη φορά κάποιον που πουλάει λεμόνια. Ναι, αυτά είναι λεμόνια και, ναι, είναι τόσο μεγάλα όσο το κεφάλι σας. Αλλά, παρά την τρομακτική τους όψη, στο τέλος θα τα αγαπήσετε, καθώς οι ντόπιοι τα χρησιμοποιούν για την παραγωγή του λιμοντσέλο (limoncello), του τοπικού λικέρ λεμονιού. Τίποτα δε συγκρίνεται με ένα ποτήρι λιμοντσέλο την ώρα που ατενίζετε τη θάλασσα από το μπαλκόνι του ξενοδοχείου σας στο Αμάλφι. Είναι απλώς τέλεια.

20. Βιέννη, Αυστρία
 Αν νομίζετε ότι το καφέ της γειτονιάς σας είναι ωραίο, ίσως να μη θέλετε να μπείτε στα καφέ της Βιέννης. Αφού συνηθίσετε αυτά τα μεγαλοπρεπή αλλά ζεστά και φιλόξενα καφέ, με τον υπέροχο καφέ και το κέικ σοκολάτας με μαρμελάδα βερίκοκο (Sacher torte), το καφέ της γειτονιάς σας θα ωχριά μπροστά τους. Μεταξύ των διαλειμμάτων για καφέ, αξίζει να επισκεφθείτε το θερινό (Schonbrunn) και το χειμερινό (Hofburg) αυτοκρατορικό ανάκτορο της Βιέννης. Και, αν έχετε ευκαιρία, παρακολουθήστε μια παράσταση όπερας στην Κρατική Λυρική Σκηνή – δεν πρέπει να το χάσετε αυτό.

21. Κρακοβία, Πολωνία
Έχοντας διατηρήσει την παλιά ατμόσφαιρα και γοητεία της, η Κρακοβία είναι η ωραιότερη από τις πόλεις της Πολωνίας, έχοντας γλιτώσει τις χειρότερες βομβιστικές επιθέσεις του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η παλιά πόλη της πρώην πολωνικής πρωτεύουσας και οι δρόμοι του Kazimierz στην εβραϊκή συνοικία είναι γεμάτοι με υπέροχες γκαλερί, καφετέριες, παμπ και εστιατόρια. Η πολυήμερη τουριστική κάρτα της Κρακοβίας προσφέρει δωρεάν είσοδο σε μουσεία και δωρεάν μεταφορά με λεωφορείο και τραμ στα αξιοθέατα, όπως το βασιλικό κάστρο Wawel, την εντυπωσιακή Kościół Mariacki, Βασιλική της Παναγίας, του 14ου αιώνα και την τεράστια πλατεία της κεντρικής αγοράς Rynek Główny, έκτασης 40.000 τμ.


22. Ρέικιαβικ, Ισλανδία
To Ρέικιαβικ (Reykjavik) είναι η βορειότερη πρωτεύουσα του πλανήτη και, για πολλούς επισκέπτες της Ισλανδίας, είναι το σημείο εκκίνησης για προχωρημένες περιπέτειες σε βορειότερες περιοχές. Φορτώστε τις μπαταρίες σας μετά τις υπαίθριες δραστηριότητες σε μια από τις πολλές γεωθερμικές πηγές ή σε κάποιο πολυτελές σπα εσωτερικού χώρου. Μας αρέσει η γεμάτη ζωή, ανοιχτόμυαλη κουλτούρα του Ρέικιαβικ που περιλαμβάνει μουσικές και καλλιτεχνικές σκηνές hip-hop και άλλων διεθνώς αναγνωρισμένων ειδών, εξαιρετικό φαγητό και ενθουσιώδη νυχτερινή ζωή.


23. Rothenburg ob der Tauber, Γερμανία
Περπατήστε πάνω στα τείχη της πόλης Ρότενμπουργκ ή ανεβείτε στην οροφή του δημαρχείου για να απολαύσετε την εκπληκτική θέα. Η περιήγηση του νυκτοφύλακα (Night Watchman tour) θα σας μείνει αξέχαστη, καθώς θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε την ιστορία της πόλης. Οι ταξιδιώτες μας συνιστούν, επίσης, το μουσείο μεσαιωνικών εγκλημάτων (Mittelalterliches Kriminalmuseum) – είναι μακάβριο αλλά συναρπαστικό.




24. Ιντερλάκεν, Ελβετία
Αν αναζητάτε διακοπές με χειμερινά σπορ, δεν είναι δυνατό να βρείτε πιο υπέροχο μέρος από το Interlaken, το δημοφιλές ελβετικό θέρετρο. Μπορείτε να κάνετε εξαιρετικό σκι, βόλτα με έλκηθρο σε ατελείωτες πίστες (οι οποίες, όπως και οι πλαγιές σκι έχουν διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας), χιονοσανίδα... και, όλα αυτά με καταπληκτική θέα των βουνών. Το καλοκαίρι, κάντε πεζοπορία ανάμεσα στα αγριοκάτσικα στο γειτονικό Neiderhorn ή ψωνίστε ρολόγια στα καταστήματα της πόλης.


25. Ποζιτάνο, Ιταλία
Το Ποζιτάνο (Positano), που ήταν κάποτε σημαντικός πυλώνας μιας ναυτικής υπερδύναμης, είναι σήμερα ένα εκλεπτυσμένο θέρετρο στην κεντρική ακτή Αμάλφι. Πάνω στις απότομες πλαγιές υψώνονται κτίσματα μαυριτανικής αρχιτεκτονικής με θέα τα νησιά των μυθικών Σειρήνων (Li Galli). Στο χωριό, υπάρχουν πολλές κομψές μπουτίκ όπου οι επισκέπτες μπορούν να αγοράσουν μοντέρνες δημιουργίες για να φορέσουν στην παραλία. Επίσης, το μέρος είναι εξαιρετικό για να εξερευνήσει κανείς την περιοχή – μπορείτε να ταξιδέψετε εύκολα με πλοίο έως το Κάπρι, την Ίσκια και το σπήλαιο με τα σμαραγδένια νερά (Grotta dello Smeraldo).
http://kosmoskaipolitismos.blogspot.gr/2012/02/25.html
Πηγή  travelersx.blogspot.com

Απίστευτες οδηγίες χρήσης για την ελληνική τηλεόραση το 1966!

Τον Μάρτιο του 1966 το περιοδικό «Εικόνες» της Ελένης Βλάχου κυκλοφορούσε με ένα ρεπορτάζ, που έκανε αίσθηση. Αφορούσε την πρώτη ελληνική τηλεόραση, που έμπαινε έστω και καθυστερημένα στη ζωή των πολιτών.
Το τεύχος με τις «δώδεκα πρακτικές συμβουλές για τους υποψήφιους θεατές τους είδους» έγινε ανάρπαστο. Τα χρόνια πέρασαν, πολλά άλλαξαν και οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες.

1. Σήμερα οι συσκευές είναι πολύ πιο ελαφρές και είναι εύκολο να τις μετακινήσεις. Αυτό όμως που παραμένει διαχρονικό είναι το… σφυρί. Σου επιτρέπει να κάνεις κομμάτια την τηλεόραση και να δώσεις τέλος στην ανία σου. Εφόσον βεβαίως την έχεις ξεχρεώσει…


2. Το τηλεκοντρόλ τη δεκαετία του 1960 ήταν άγνωστο αξεσουάρ και τα κανάλια μόνο δύο: το ΕΙΡ και το Ενόπλων Δυνάμεων. Σήμερα όμως που είναι δεκάδες, δεν ξέρεις ποιο κουμπί να πατήσεις. Επιλογές υπάρχουν πολλές, αλλά τα ενδιαφέροντα προγράμματα είναι πολύ λίγα. «Κρίμα την εφεύρεση», θα έλεγε σήμερα ο πρωταγωνιστής του σκίτσου.


3. Οι ρυθμίσεις τότε ήταν πρωτόγονες και χειροκίνητες. Μόλις δύο: φωτεινότητα και κοντράστ. Σήμερα έχεις τη δυνατότητα να κάνεις μικροσυντονισμό από την πολυθρόνα. Παρ’ όλα αυτά, ο Τούρκος ηθοποιός στα σίριαλ δεν μπορεί να πει ούτε μία ελληνική λέξη…


4. Οι αποστάσεις για την τοποθέτηση της συσκευής παραμένουν περίπου οι ίδιες και στις μέρες μας. Αντίστοιχα διατηρείται και ο κίνδυνος να χάσεις τα μαλλιά σου, όπως ο κύριος στο σκίτσο του 1966, από αυτά που εμφανίζονται στην τηλεόραση. Το «κρατάτε αποστάσεις» από τα επιβλαβή προγράμματα, εξακολουθεί να είναι μια πολύτιμη συμβουλή.


5. Τότε μεγάλες συσκευές θεωρούνταν εκείνες που έφταναν τις 24 ίντσες. Σήμερα αυτό το μέγεθος υπάρχει στα υπνοδωμάτια, ενώ στο σαλόνι οι περισσότερες τηλεοράσεις ξεπερνούν τις 32 ίντσες. Στο σκίτσο, τα παιδιά παρακολουθούν όλα μαζί παρέα το αγαπημένο τους πρόγραμμα, ενώ σήμερα πολλοί τηλεθεατές είναι μοναχικοί και απολαμβάνουν μόνο ευκρίνεια…


6. Ο χαμηλός φωτισμός βοηθά την τηλεθέαση, αλλά αυτήν την εποχή κρύβει κινδύνους, για όσους έχουν εύθραυστο ψυχικό κόσμο και παρακολουθούν πολιτικές συζητήσεις τις μεταμεσονύκτιες ώρες.


7. Το τρέμουλο της παλιάς συσκευής είναι πταίσμα, μπροστά στο τρέμουλο του σημερινού τηλεθεατή, που λόγω της αλματώδους αύξησης της τιμής του πετρελαίου, δεν έχει θέρμανση και τουρτουρίζει στο παγωμένο σαλόνι. Στις μέρες μας δεν υπάρχει τηλεφωνική γραμμή για αναγγελία παγωμένου τηλεθεατή.


8. Τότε έψαχναν τον ΟΤΕ της Πατησίων. Σήμερα αναζητούν αποκωδικοποιητή στα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών. Η Ελλάδα μπορεί να έκανε δεκαετίες, για να εξασφαλίσει ποιοτική τηλεοπτική εικόνα, όταν το πέτυχε όμως, οι αρμόδιοι έβαλαν τον καταναλωτή να αγοράζει διαφορετικούς τύπους αποκωδικοποιητών, που κάθε φορά λειτουργούσαν σε διαφορετικά φορμάτ. Πλούσια η τεχνολογία, φτωχότεροι όμως οι τηλεθεατές και πιο ελαφριά η τσέπη τους.


9. Η υπαίθρια τηλεθέαση ήταν σύνηθες φαινόμενο στα πρώτα χρόνια της τηλεόρασης. Τότε που η συσκευή ήταν προνόμιο των εύπορων. Σήμερα που κάθε σπίτι έχει συσκευή υψηλής τεχνολογίας και η οικονομική κρίση σαρώνει, τα πεζοδρόμια γέμισαν με «ανόρεκτους» ανθρώπους, που δεν γυρίζουν καν το βλέμμα στις βιτρίνες.


10. Οι πολυκατοικίες μέχρι τη δεκαετία του 1960 δεν είχαν υποδομή για τοποθέτηση κεραιών. Όταν όμως απέκτησαν αυτό το «προνόμιο», οι πόλεις έγιναν ακόμα πιο κακόγουστες, με συρμάτινα «δάση» στις ταράτσες των κτιρίων. Σήμερα πρόοδος θα μπορούσε να θεωρηθεί η εξαφάνιση αυτού του αγαθού…


11. Ο πρώτος Έλληνας τηλεθεατής έβλεπε συχνά είδωλα, είτε λόγω κακού σήματος, είτε λόγω κακής τοποθέτησης της συσκευής. Σήμερα που οι «ήρωες» της τηλεόρασης τον αφήνουν αδιάφορο, χρησιμοποιεί την οθόνη ως πρόχειρο καθρέφτη, για να διορθώσει την εμφάνισή του, λίγο πριν βγει από το σπίτι.


12. Το wifi και τα tablets ήταν επιστημονική φαντασία τη δεκαετία του 1960. Αν κρίνουμε και από το σκίτσο, ο «πρωτόγονος» Έλληνας τηλεθεατής ήταν ο πρώτος που απαίτησε φορητότητα. Δικαιώθηκε μετά από πολλές δεκαετίες. Στο μεταξύ όμως έχασε την γκλίτσα που κρατούσε.

http://kosmoskaipolitismos.blogspot.gr/2013/12/1966.html
mixanitouxronou.gr