Translate

Σάββατο 20 Ιουλίου 2019

Τι καφέ πίνουν σε 14 χώρες του κόσμου

Αν είστε από τους ανθρώπους που πρώτα φτιάχνουν καφέ και μετά λένε «καλημέρα», το βίντεο του Insider σας αφορά. Δείχνει τι καφέ πίνουν σε 14 χώρες του κόσμου.
Στο Βιετνάμ έχουν τον Egg Coffee, τον καφέ που είναι φτιαγμένος από αυγό. Ανακαλύφθηκε το 1946, όταν λόγω του πολέμου δεν υπήρχε γάλα διαθέσιμο.
Στην Αυστραλία έχουν τον flat white, μια παραλλαγή του latte αλλά μικρότερος σε μέγεθος.
Στη Νότια Ινδία έχουν το Kaapi, που είναι καφές φίλτρου που ανακατεύεται με βρασμένο γάλα. Σερβίρεται σε ειδικό σκεύος και πριν το σερβίρισμα το χύνουν εναλλάξ από το ένα σκεύος στο άλλο για να ανακατευτεί καλά ο καφές με το γάλα.
Η Αιθιοπία θεωρείται η γενέτειρα του φυτού του καφέ. Τα νοικοκυριά κάνουν καλέσματα καφέ τρεις φορές την ημέρα. Εκεί, καβουρδίζουν πρώτα τους κόκκους καφές σε ένα τηγάνι και μετά μπαίνουν σε ένα ειδικό σκεύος, το τζεμπένα, για να γίνει ο καφές.  
Στη Μέση Ανατολή ο καφές μπορεί να περιλαμβάνει μπαχαρικά, όπως κανέλα, σαφράν και κάρδαμο.
Στην Τουρκία, ο τούρκικος καφές ψήνεται στην άμμο.
Στην Ελλάδα για χρόνια είχαμε τον φραπέ, που ανακαλύφθηκε κατά λάθος, όταν ένας αντιπρόσωπος της Nescafe ανακάτεψε τον στιγμιαίο καφέ με κρύο νερό σε ένα σέικερ, γιατί δεν μπορούσε να βρει ζεστό νερό. Βέβαια τα τελευταία χρόνια έχουμε αντικαταστήσει τον φραπέ με τον φρέντο.
Η Ιταλία είναι φυσικά γνωστή για τον εσπρέσο και τη ευχαριστούμε γι’ αυτό. Είναι επίσης η χώρα που έφτιαξε τις μηχανές εσπρέσο με ατμό, για να μπορεί ο καθένας πλέον να απολαύσει τον υπέροχο καφέ  ανά πάσα ώρα και στιγμή.
Στην Σουηδία και τη Φινλανδία έχουν το kaffeost, ή καφές με τυρί.
Ο γνωστός Irish coffee λέγεται ότι ανακαλύφθηκε τον χειμώνα του 1943, στο εστιατόριο ενός αεροδρομίου. Για να ζεσταθούν οι επισκέπτες, πρόσθεσαν στον καφέ ιρλανδέζικο ουίσκι.
Στην Ισπανία έχουν τον Cafe bombon, όπου είναι εσπρέσο με γάλα. Ο καφές σερβίρεται σε γυάλινο ποτήρι, πρώτα μπαίνει το γάλα και η κρέμα και μετά ο καφές.  
Στην Κούβα ο καφές σερβίρεται όλες τις  ώρες της ημέρας.
Ο Café de olla, είναι ο παραδοσιακός καφές του Μεξικού. Φτιάχνεται με καφέ, κανέλλα και ακατέργαστη ζάχαρη.
Το Cafezinho είναι ο πιο γνωστός καφές στη Βραζιλία. Ουσιαστικά είναι ένα μικρό φλιτζάνι καφέ φίλτρου που σερβίρεται με πολύ ζάχαρη.    

10 βιβλία μεγάλης αξίας που ίσως δεν ξέρετε ότι έχετε στη βιβλιοθήκη σας







Κάθε βιβλιόφιλος έχει τουλάχιστον ένα βιβλίο, το οποίο πιστεύει πως αξίζει περισσότερο από όλα τα άλλα, κυρίως για συναισθηματικούς λόγους. Όμως τι γίνεται με τα βιβλία που μπορεί να «κρύβονται» στη βιβλιοθήκη και αξίζουν μια… περιουσία;
Το site ‘The Richest’ έφτιαξε μια λίστα για όλα αυτά τα βιβλία που έχουν συλλεκτική αξία και αν βρίσκονται στη βιβλιοθήκη σας, τότε μπορεί να γίνεται «πλούσιοι» εν μια νυκτί.
Πρόκειται για βιβλία που μπορεί να αξίζουν από 650 δολάρια μέχρι και αρκετά εκατομμύρια δολάρια. Οπότε… μάλλον  ήρθε η ώρα να δείτε τα σκονισμένα σας βιβλία!

The Hound of the Baskervilles, Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ – 650 δολάρια

Παρότι δεν είναι το πρώτο βιβλίο της σειράς, είναι ένα από τα πρώτα που ανέφεραν το όνομα «Sherlock Holmes» στην ιστορία του. Η υπογεγραμμένη έκδοση του βιβλίου του 1902 εκτιμάται στα 650 δολάρια, όμως η τιμή του μπορεί να ανέβει.

Harry Potter, Τζ. Κ. Ρόουλινγκ – 2.000 δολάρια ανά βιβλίο

Όλα τα βιβλία του Harry Potter έχουν μπει σε λίστες βιβλίων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίων, οπότε η εμφάνισή τους σε αυτή τη λίστα προκαλεί απορία.
Η διαφορά έγκειται στην υπογραφή. Αν έχετε ένα από τα αντίτυπα των πρώτων εκδόσεων, υπογεγραμμένα από τη συγγραφέα τότε μπορείτε να τα πουλήσετε αρκετά ακριβά!

Peter Pan in Kensington Garden, Τζ. Ε. Μπάρι – 3.000 δολάρια

Το πρώτο βιβλίο με πρωταγωνιστή τον Peter Pan πωλήθηκε το 1907 και η Disney σχεδίαζε ήδη από τη δεκαετία του ’50 να το κάνει ταινία.
Αν έχετε στη βιβλιοθήκη σας αντίτυπο του βιβλίου με τις ζωγραφιές στο εσωτερικό του, τότε είναι (σχεδόν) ανεκτίμητο!

The Second Jungle Book, Ράντγιαρντ Κίπλινγκ – 9.500 δολάρια

Το «δεύτερο» βιβλίο με την ιστορία της ζούγκλας του Κίπλινγκ κυκλοφόρησε μόλις ένα χρόνο μετά το κλασικό «Jungle Book». Οι ιστορίες μέσα στο «δεύτερο» βιβλίο δεν είναι ακριβώς σίκουελ της αρχικής ιστορίας, όμως εμβαθύνουν περισσότερο στον κεντρικό χαρακτήρα!

Christmas Carols, Τσαρλς Ντίκενς – 15.000 δολάρια

Είναι ένα από τα πιο διάσημα βιβλία, από έναν από τους πιο διάσημους συγγραφείς. Έχουν κυκλοφορήσει εκατομμύρια αντίτυπα αυτού του βιβλίου, η πιο ακριβή έκδοση όμως είναι η πρώτη και φέρει την υπογραφή του συγγραφέα.

The Cat in the Hat, Δρ. Σους – 20.000 δολάρια

Είναι ίσως ένα από τα πιο αγαπητά βιβλία των παιδιών. Όμως όσον αφορά στους ενήλικες… αν έχετε κάποιο υπογεγραμμένο αντίτυπο από τις πρώτες εκδόσεις τότε μπορείτε να το πουλήσετε μέχρι και 20.000 δολάρια!

The Wonderful Wizard of Oz, Λ. Φρανκ Μπάουμ – 50.000 δολάρια

Η ιστορία του μάγου του Οζ αρχικά εκδόθηκε σε μια σειρά 15 βιβλίων και είναι εξαιρετικά σπάνιο για έναν άνθρωπο να έχει και τα 15 αντίτυπα των πρώτων εκδόσεων. Αν όμως τα έχετε, να ξέρετε ότι αξίζουν περίπου 50.000 δολάρια.

The Hobbit, Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν – 60.000 δολάρια

Αν έχετε το πρώτο αντίτυπο του «πρίκουελ» του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών και έχει και την υπογραφή του συγγραφέα τότε έχετε πετύχει «τζακ ποτ»!

The Gutenberg Bible – 4,6 εκατ. δολάρια

Η Βίβλος του Γουτεμβέργιου είναι ένα από τα πιο πολύτιμα βιβλία παγκοσμίως τόσο για ιστορικούς όσο και για θρησκευτικούς λόγους. Είναι ένα από τα πρώτα βιβλία που τυπώθηκαν ποτέ χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του Γουτεμβέργιου για «μαζική κατανάλωση».
Τυπώθηκαν συνολικά 180 αντίτυπα και μόνο 48 έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα. Από αυτά μόνο 31 είναι σε άριστη κατάσταση, κάνοντας τα εξαιρετικά σημαντικά και ακριβά…
Συγκεκριμένα, ένα από αυτά πουλήθηκε για περίπου 4,6 εκατ. δολάρια σε δημοπρασία, ενώ 8 σελίδες ενός άλλου αντίτυπου του ίδιου βιβλίου πωλήθηκαν για 55.000 δολάρια.

The Canterbury Tales, Τζέφρυ Τσώσερ – 7,9 εκατ. δολάρια

Το βιβλίο «Canterbury Tales» είναι η ιστορία μιας ομάδας ανθρώπων σε ένα μακρινό ταξίδι που γράφτηκε το 1477.
Εκτιμάται πως έχει απομείνει μόνο ένα αντίτυπο αυτού του σημαντικού βιβλίου και όπως είναι φυσικό κοστίζει ακριβά… Περισσότερα από 7 εκατ. δολάρια για να είμαστε ακριβείς.
_______________________
   Πηγή: therichest.com , insider.gr
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Παρασκευή 19 Ιουλίου 2019

Βενετία: O Thibaud Poirier φωτογραφίζει την πόλη όταν «κοιμάται»

Βενετία: O Thibaud Poirier φωτογραφίζει την πόλη όταν «κοιμάται»

Έχοντας φωτογραφίσει μεγάλες πόλεις όπως το Τόκιο, το Ντουμπάι και τη Σαγκάη για την ενέργεια και τη σύγχρονη αρχιτεκτονική τους, ο Thibaud Poirier απαθανατίζει τώρα την ομορφιά της Βενετίας, όταν αυτή «κοιμάται».
venice-night-09.jpg
venice-night-12.jpg 
venice-night-11.jpg
venice-night-7.jpg
venice-night-8.jpg
venice-night-1.jpg
venice-night-2.jpg
venice-night-10.jpg
Ο καλλιτέχνης γοητεύτηκε από τη νοσταλγία και τη ρομαντική ομορφιά της ιταλικής πόλης και θέλησε να την αποτυπώσει στο φακό.
Γι’ αυτή τη μοναδική σειρά, ο Παριζιάνος φωτογράφος εμπνεύστηκε από παλιές φωτογραφίες αλλά και από αρχαίες ζωγραφιές της πόλης της Βενετίας. Για να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα, δούλεψε τρεις νύχτες συνεχόμενα.
Ο ίδιος δήλωσε: «Με τη χαρακτηριστική και προστατευμένη αρχιτεκτονική της, την απουσία αυτοκινήτων και τεχνολογίας, τη χαμηλή ρύπανση που επιτρέπει έναν όμορφο, ξάστερο ουρανό, η Βενετία παραμένει άθικτη και αυτό είναι που προσελκύει τόσους τουρίστες».
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η προοπτική του Thibaud Poirier αποτελεί έναν μοναδικό τρόπο να ανακαλύψετε την πόλη της Βενετίας.
venice-night-3.jpg
venice-night-5.jpg
Μπορείτε να δείτε περισσότερες φωτογραφίες του στη σελίδα του στο Instagram

Σάββατο 8 Ιουνίου 2019

Το πρώτο παράπονο πελάτη στην ιστορία

Το πρώτο παράπονο πελάτη στην ιστορία

Υπάρχουν πολλά που πρέπει να πούμε για τανθρώπινο είδος και πως έχει αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια. Ωστόσο, αυτό που μένει αναλλοίωτο σε βάθος χιλιετιών φαίνεται πως είναι η έκφραση παραπόνων, σύμφωνα με πρόσφατη αποκάλυψη των αρχαιολόγων.  Το παλαιότερο παράπονο που έχει εκφραστεί ποτέ, είναι σκαλισμένο σε μια πέτρινη πλάκα και προέρχεται από την αρχαία Μεσοποταμία.
 
Το εν λόγω αρχαιολογικό εύρημα, το οποίο χρονολογείται περίπου στο 1.750 π.Χ βρέθηκε στην αρχαία πόλη Ουρ, γνωστή για τα εντυπωσιακά Ζιγκουράτ (ογκώδεις κατασκευές της Μεσοποταμίας) που βρίσκεται τώρα στο σημερινό Ιράκ. Η πλάκα αποτελεί  μήνυμα καταγγελίας από έναν άντρα που ονομάζεται Νάνι σε έναν προμηθευτή με το όνομα Εα-Νασίρ. Ο Εα-Νασίρ προφανώς παρέδωσε τον λανθασμένο βαθμό χαλκού μετά από το ταξίδι του στον περσικό κόλπο για να συλλέξει το μέταλλο. Είναι επίσης υπεύθυνος για λανθασμένες οδηγίες αλλά και για καθυστερήσεις στην περαιτέρω παράδοση. Και το κορυφαίο όλων, ήταν αγενής όταν οι υπάλληλοι του Νάνι έσπευσαν να παραλάβουν την παραγγελία. Σας ακούγεται οικείο;
 
«Για ποιον με περνάτε και με αντιμετωπίζετε με τέτοια περιφρόνηση», γράφει ο Νάνι, όπως μεταφράζει ο ασσυριολόγος καθηγητής της Μεσοποταμίας Λέο Όπενχάιμ. «Έστειλα ανθρώπους να πάρουν τα χρήματά μου, αλλά μου συμπεριφερθήκατε με θράσος στέλνοντάς τους με άδεια χέρια κάθε φορά και όλα αυτό κάτω από εχθρικό έδαφος».
 
Ο πίνακας αποτελεί μέρος της μόνιμης συλλογής του  Βρετανικού Μουσείου. Η γλώσσα στην πλάκα είναι η ακκαδική, η παλαιότερη γνωστή σημιτική γλώσσα (γλώσσες που προέρχονται από τη Μέση Ανατολή, συμπεριλαμβανομένης της εβραϊκής, της αραβικής και της αραμαϊκής) και η γραφή της σε σφηνοειδή γραφή, που χρησιμοποιήθηκε για να γραφτεί η σουμέρια γλώσσα. Το δισκίο δεν είναι πολύ μεγάλο, με διάμετρο 11,6 έως 5 εκατοστά (4,6 ιντσών).
 
Μετά από όλα αυτά υποψιαζόμαστε ότι ο Νάνι ίσως δεν αγόρασε ξανά χαλκό από τον Εα-Νασίρ, καθώς συνεχίζει να λέει στην επιστολή: ”Να ξέρετε ότι από εδώ και πέρα δεν θα δεχθώ εδώ χαλκό από εσάς αν δεν είναι εξαιρετικής ποιότητας. Θα επιλέγω τα πλινθώματα ξεχωριστά στην αυλή μου και θα ασκώ το δικαίωμά μου να το απορρίψω κάθε φορά που δεν μου αρέσει, επειδή με αντιμετωπίσατε με περιφρόνηση ».
 
Ο Εα-Νασίρ ίσως δεν πάτησε ποτέ ξανά στην Ουρ, καθώς το μίσος του Νάνι έδειχνε άσβεστο…

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019


Ένα σχεδόν εξωπραγματικό βιβλιοπωλείο με έμπνευση από τον Έσερ

04.06.2019
    Ένα σχεδόν εξωπραγματικό βιβλιοπωλείο με έμπνευση από τον Έσερ
    Σαν φόρος τιμής στον Έσερ, το βιβλιοπωλείο Chongqing Zhongshuge έχει το εσωτερικό του διαμορφωμένο με τον πιο θεατρικό τρόπο
    Ο Ολλανδός Μάουριτς Κορνέλις Έσερ ήταν εικαστικός με κύριο στοιχείο της τέχνης του την απεικόνιση αδύνατων γραφικών παραστάσεων, ανθρώπων, ζώων και αντικειμένων που δημιουργούσαν την ψευδαίσθηση του απείρου, δηλαδή της ατελείωτης δημιουργίας σχεδίων ή οι «αδύνατες» παραδοξολογικές κατασκευές. Η ιδιαιτερότητα των σχεδίων του βασίστηκε στην επιρροή που δέχτηκε ο Έσερ από τα μαθηματικά.
    bookstore-eser-9.jpg
    Σαν φόρος τιμής στον Έσερ, το βιβλιοπωλείο Chongqing Zhongshuge με έδρα τη Σαγκάη έχει το εσωτερικό του διαμορφωμένο με τον πιο θεατρικό τρόπο, δημιουργώντας μια σήραγγα βιβλίων, βιβλιοθήκες που μοιάζουν με αμπαζούρ και ένα περίπλοκο σύστημα από σκάλες που θυμίζουν έργα του Έσερ, με τους καθρέφτες της οροφής πολλαπλασιάζουν το μέγεθος του χώρου. Ένα λόμπι ανάγνωσης και μια παιδική βιβλιοθήκη συμπληρώνει το σκηνικό.
    bookstore-eser-3.jpg
    bookstore-eser-7.jpg
    bookstore-eser-6.jpg
    bookstore-eser-5.jpg
    bookstore-eser-4.jpg
    bookstore-eser-2.jpg
    bookstore-eser-1.jpg
    Escher.jpg
    Έργο του Escher
    Κείμενο: ελc team
    Πηγή: elculture.gr

    Δευτέρα 27 Μαΐου 2019

    Είναι το φεγγάρι στη θέση του όταν δεν το κοιτάζει κανείς;

    Η θεωρία του Νιλς Μπορ ότι δεν υπάρχει αντικειμενική πραγματικότητα και οι αντιρρήσεις του Αλβέρτου Αϊνστάιν.
    Οι δύο πυλώνες της σύγχρονης Φυσικής, η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας, που περιγράφει το πολύ μεγάλο, και η Κβαντομηχανική, που περιγράφει το πολύ μικρό, είναι δύσκολο να κατανοηθούν από τον μέσο πολίτη, επειδή χρησιμοποιούν έννοιες ξένες στην καθημερινή ζωή. Αν όμως είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τον τετραδιάστατο χωροχρόνο, στον οποίο «ζει» η Γενική Θεωρία της Σχετικότητας, η Κβαντομηχανική παρουσιάζει μια πολύ μεγαλύτερη πρόκληση: Φαίνεται να οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει στον κόσμο γύρω μας αντικειμενική πραγματικότητα!
    Η επιστήμη του μικρόκοσμου
    Η Κβαντομηχανική είναι η σύγχρονη θεωρία της Φυσικής που περιγράφει τις κινήσεις των σωμάτων του μικρόκοσμου, όπως είναι τα πρωτόνια, τα ηλεκτρόνια και τα φωτόνια. Επί σχεδόν μία εκατονταετία όλα τα πειράματα επιβεβαιώνουν τις θεωρητικές προβλέψεις που επιτυγχάνει η μαθηματική πλευρά της, αλλά η ίδια η θεωρία «πάσχει» από ένα σημαντικό ελάττωμα: Οι φυσικές διεργασίες που περιγράφονται τόσο επιτυχώς από τα μαθηματικά δεν είναι καθόλου προφανείς!
    Συγκεκριμένα, η Κβαντομηχανική διαφέρει σημαντικά από την υπόλοιπη Φυσική στο ότι δεν μπορεί να προβλέψει τη θέση ενός σωματιδίου στο μέλλον, αλλά μόνο την πιθανότητα το σωματίδιο αυτό να βρίσκεται στη θέση αυτή. Η διαφορά αυτή μπορεί να φαίνεται, σε πρώτη σκέψη, σαν μικρή λεπτομέρεια χωρίς σημασία, έχει όμως βαθύτατες συνέπειες στον τρόπο με τον οποίο καταλαβαίνουμε ότι «λειτουργεί» ο κόσμος γύρω μας. Καταργεί την αίσθηση που έχουμε από την καθημερινή ζωή ότι οι ίδιες αιτίες έχουν πάντοτε τα ίδια αποτελέσματα. Ας φανταστούμε, για παράδειγμα, ένα πείραμα στο οποίο εκτοξεύουμε ένα ηλεκτρόνιο με την ίδια πάντα ταχύτητα και προς την ίδια πάντα κατεύθυνση. Εστω ότι, θεωρητικά, βρίσκουμε πως το ηλεκτρόνιο έχει πιθανότητα 30% να περάσει από έναν ανιχνευτή. Πώς ελέγχουμε αυτό το αποτέλεσμα; Κάνουμε το πείραμα 100 φορές και, αν διαπιστώσουμε ότι στις 30 το ηλεκτρόνιο πέρασε από αυτόν τον ανιχνευτή, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η θεωρία δουλεύει σωστά. Πώς γίνεται, όμως, ηλεκτρόνια με τις ίδιες αρχικές συνθήκες να ακολουθούν διαφορετικές «διαδρομές»;















    Στα μέσα της δεκαετίας του 1920 ο μεγάλος δανός φυσικός Νιλς Μπορ και οι συνεργάτες του κατέληξαν σε μια ερμηνεία του παραπάνω φαινομένου, που έκτοτε έμεινε γνωστή ως ερμηνεία της σχολής της Κοπεγχάγης. Σύμφωνα με την ερμηνεία αυτή, το κάθε ηλεκτρόνιο δεν ακολουθεί μια συγκεκριμένη διαδρομή, αλλά βρίσκεται «κάπου» μεταξύ της διάταξης εκτόξευσης και του ανιχνευτή. Αποκτάει μια συγκεκριμένη θέση μόνο τη στιγμή που ανιχνεύουμε την παρουσία του! Με άλλα λόγια εμείς, με τις μετρήσεις μας, διαμορφώνουμε την εξέλιξη των φυσικών φαινομένων. Το συμπέρασμα αυτό φαίνεται εντελώς παράλογο, κυρίως άμα δοκιμάσουμε να εφαρμόσουμε την ερμηνεία της Κοπεγχάγης σε αντικείμενα πολύ μεγαλύτερα από στοιχειώδη σωματίδια.
    Πιο γνωστό σχετικό παράδειγμα είναι το περίφημο παράδοξο της γάτας, που διατύπωσε ο θεμελιωτής της Κβαντομηχανικής Ερβιν Σρέντιγκερ για να δείξει τις αδυναμίες της ερμηνείας της Κοπεγχάγης. Η γάτα βρίσκεται σε ένα κουτί που περιέχει ένα φιαλίδιο με υδροκυάνιο και μια ραδιενεργό ουσία. Αν μια ραδιενεργός ακτίνα «χτυπήσει» το πώμα του φιαλιδίου, το υδροκυάνιο σκορπίζεται στο κουτί και σκοτώνει τη γάτα. Το παράδοξο προκύπτει από το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον Μπορ, η γάτα «καταλήγει» να είναι ζωντανή ή πεθαμένη μόνο όταν ανοίξουμε το κουτί!
    Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι είτε ζωντανή είτε πεθαμένη, αλλά ότι εμείς δεν γνωρίζουμε τι από τα δύο συμβαίνει μόνο και μόνο επειδή το κουτί είναι κλειστό. Σημαίνει ότι, προτού ανοίξουμε το κουτί, η γάτα είναι «μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας», δηλαδή 50% ζωντανή και 50% πεθαμένη, ενώ η παρατήρησή μας, τη στιγμή που ανοίγουμε το κουτί, την οδηγεί στη ζωή ή στον θάνατο!
    Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την Κβαντομηχανική, δεν υπάρχει καν αντικειμενική πραγματικότητα, την οποία παρατηρούμε για να κατανοήσουμε τη φύση, αλλά εμείς, με την παρατήρησή μας, δημιουργούμε την πραγματικότητα. Προφανώς αυτό το συμπέρασμα είναι εντελώς παράλογο. Ωστόσο, παρ’ όλο που από τη διατύπωση της ερμηνείας της Κοπεγχάγης έχουν περάσει περίπου 80 χρόνια, δεν έχει βρεθεί καμιά καλύτερη φυσική ερμηνεία των μαθηματικών εξισώσεων της Κβαντομηχανικής, παρ’ όλες τις έως σήμερα προσπάθειες διακεκριμένων φυσικών.
    Ενας από τους φυσικούς που δεν ένιωθε «άνετα» με την ερμηνεία της Κοπεγχάγης ήταν ο μεγάλος Αϊνστάιν. Παρ’ ότι ο ίδιος είχε βραβευτεί με το Νομπέλ Φυσικής για την πρώτη επιτυχημένη εφαρμογή της Κβαντομηχανικής, την ερμηνεία του φωτοηλεκτρικού φαινομένου, πίστευε πως η Κβαντομηχανική ήταν μια ατελής θεωρία. Στα συνέδρια εξέφραζε συχνά τη γνώμη του αυτή επιγραμματικά λέγοντας: «Δεν είναι δυνατόν ο Θεός να ρίχνει ζάρια» ή «ο Θεός είναι πολυμήχανος αλλά όχι κακεντρεχής», γεγονός που ανάγκασε μια φορά τον Μπορ να του απαντήσει: «Αϊνστάιν, σταμάτα να λες στον Θεό τι να κάνει». Σε μια συζήτηση που είχε ένα βράδυ με τον μεγάλο μαθηματικό φυσικό Πάσκουαλ Τζόρνταν, ο Αϊνστάιν διερωτήθηκε φωναχτά, κοιτάζοντας τη φωτεινή πανσέληνο: «Αραγε το φεγγάρι είναι στη θέση του όταν δεν το κοιτάζει κανείς;». Και αυτό το «παράδοξο» προκύπτει από την προσπάθεια να εφαρμόσουμε την ερμηνεία της Κοπεγχάγης σε αντικείμενα σημαντικά μεγαλύτερα από ένα ηλεκτρόνιο ή πρωτόνιο.
    Η εξήγηση του καθηγητή
    Νομίζω ότι την καλύτερη παρουσίαση της παράδοξης φύσης της Κβαντομηχανικής έκανε ο βραβευμένος με το βραβείο Νομπέλ Φυσικής αμερικανός φυσικός Ρίτσαρντ Φάινμαν, στην ομιλία που έδωσε κατά την τελετή απονομής του βραβείου: «Κυρίες και κύριοι, θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω όσα διδάσκω στους μεταπτυχιακούς φοιτητές μου. Βασικός σκοπός μου είναι να σας πείσω να μη βαρεθείτε επειδή δεν τα καταλαβαίνετε. Βλέπετε, ούτε και οι φοιτητές μου τα καταλαβαίνουν, ακριβώς επειδή δεν τα καταλαβαίνω ούτε εγώ. Η αλήθεια είναι ότι δεν τα καταλαβαίνει κανείς!».
    Η ερμηνεία των πολλαπλών κόσμων
    Η ερμηνεία της Κοπεγχάγης, παρ’ ότι έχει ήδη ηλικία 80 ετών, είναι η «φυσική» πλευρά της Κβαντομηχανικής που είναι γενικά αποδεκτή σήμερα και παρουσιάζεται στα σύγχρονα διδακτικά εγχειρίδια. Πρόσφατα όμως εμφανίστηκε και μια νέα ερμηνεία, ακόμη πιο «παράδοξη» από αυτή της Κοπεγχάγης, η ερμηνεία των πολλαπλών κόσμων. Σύμφωνα με αυτή, σε κάθε στιγμή που συμβαίνει ένα γεγονός το οποίο έχει μια κβαντική πιθανότητα να συμβεί ή να μη συμβεί, ο κόσμος «διχάζεται». Στον έναν βρίσκεται ο «παρατηρητής» που βλέπει το γεγονός να συμβαίνει και στον άλλον βρίσκεται ο «παρατηρητής» που βλέπει το γεγονός να μη συμβαίνει. Το «ελάττωμα» αυτής της ερμηνείας είναι ότι προβλέπει την ύπαρξη ενός πολύ μεγάλου αριθμού κόσμων, ίσως άπειρων, γεγονός που είναι δύσκολο να το αποδεχτεί κανείς λογικά.

    ***************

    του Χάρη Βάρβογλη, καθηγητή του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ. – tovima
     Αντικλείδι , https://antikleidi.com